Tvůrčí a didaktické dílny LXVII. ročníku
Toto je seznam nabízených dílen při 67. ročníku festivalu. Možnosti kombinování více dílen jsou popsány na samostatné stránce společně s dalšími organizačními informacemi.

Dílna uměleckého přednesu
Tradiční dílna zaměřená na interpretační práci s poezií nebo prózou – nikoliv však dramatickým monologem. Účastník se v maximálně pětičlenné skupině bude nořit do sfér rozboru, výkladu, prokreslování představ, prožití, hledání interpretačního klíče, zkoušení, hlasových improvizací, pokusů, omylů, boje s pamětí, nových výkladů, dalšího zkoumání…

Dílna tvůrčího psaní veršem i příběhem
Zaměříme se na práci především s vázaným veršem a rýmem, ale nenecháme si ujít ani verš volný. A protože poezie přeci jen není pro každého, zkusíme si i napsat i nejméně jednu povídku na dané téma.

Co prozradí hlas, to slova neslyší
Hlas je podceňovaným prostředkem sebevyjádření – právě skrze něj se projevuje naše individualita. Sám hlas je sdělení, slova nesou další význam navíc. Hlasová dílna nabídne poznání, že hlas nám může být nedocenitelným partnerem.

Dílna překladu z němčiny
Základním tématem překladatelské dílny z německého jazyka bude rozhlasová hra. Za týden přeložíme kompletní rozhlasovou hru, naučíme se varianty překladu dialogu, žánru, dialektu.

Od interpretace ke kritice
Vedle ryze praktického aspektu, tedy psaní vlastních kritických textů, bude pozornost věnována rovněž interpretaci vybraných uměleckých děl (povídek), neboť interpretace, analýza či výklad tvoří neodmyslitelnou součást práce literárního kritika.

Divadelní adaptace (ne)dramatického textu
S dramaturgyní divadla D21 se ponoříte do neprobádaných vod slov, podtextů a především situací, abychom spolu, ale i individuálně napsali krátký dramatický text.

Dílna rozhlasové tvorby
Lektor se společně se skupinou zaměří se na zvuk, dech, hlas, slovo, hudbu a jejich souzvuk jako na možnosti dramatického rozhlasového vyjádření. Týdenní práce vyvrcholí možností vytvořit vlastní krátké zvukové dílo.

Proč s dětmi poslouchat audioknihy? – dílna poslechu k využití v knihovnách a školách
S autorkou první knihy o audioknihách se zaměříte na poslech a jeho využití v knihovnách a školách. Vyplatí se audioknihy kombinovat s četbou, měli bychom posluchače během poslechovky zabavit další činností? A jakou váhu má vlastně samo poslouchání?

Jak děti rozepsat – dílna psaní k využití pro práci s dětmi 1. stupně
Dílna psaní k využití pro práci s dětmi 1. stupně. Jak děti rozepsat? Lektorka účastníky provede tvůrčím procesem, především se zaměří na představení nápadů, jak si s dětmi užít psaní za pomoci hravých minilekcí a pracovních listů z jejích publikací.

Objevit známé zážitkem – netradiční cesty k Máchovi, Erbenovi a Němcové
Účastníky čeká akční pouť Máchovým dílem, budou se snažit s přičiněním lektora lépe porozumět básníkovým textům a době, v níž tvořil. Erbenova Kytice bude čtena jako galerie různých podob lásky či jako biedermeierovský kodex správného jednání. A tématem bude v neposlední řadě, jak mediální obrazy B. Němcové ovlivňují naše vnímání.

Autenticita výuky češtiny
Pracovní dílna se zaměří na aktuální komunikační kontexty, technologie ve výuce češtiny, využívání elektronických zdrojů, zapojení živých textů a autentických kontextů do výuky, způsoby odstranění schematičnosti, šablonovitosti a komunikační fiktivnosti ve výuce češtiny, atd.

Slovo jako zvuk a hudba
Dílna se zabývá možnostmi zvukové poezie: od čistě artikulačních kreací až po kompozice vytvářené pomocí technických zásahů do prefabrikované nahrávky.

Učitelská dílna k Dílnám České knižnice
Česká knižnice představuje literární díla vzniklá v českých zemích od počátků našeho písemnictví po současnost a zkusíme si připravit základy pro vaši zcela novou Dílnu České knižnice.

Pohádky do ucha
(pro děti od 10 do 15 let)
Psací a vyprávěcí dílna pro děti staršího školního věku, na které si vyzkouší vymýšlet pohádkové nebo i strašidelné příběhy a ty pak zaznamenat jako zvukovou nahrávku.

Pompanela
(pro děti od 6 do 10 let)
Dramatická dílna pro děti mladšího školního věku se bude inspirovat příběhem z knihy O růži, která nechtěla spát.

Povídejme si, děti
(pro děti od 3 do 6 let)
Zážitková dílna pro děti předškolního věku, kde společně objevíme pohádkový svět Josefa a Karla Čapkových a kouzelný hlas Karla Högera.

přednáškový cyklus Poslyš, jak zní
V přednáškovém cyklu letošního ročníku Šrámkovy Sobotky dostávají prostor různé polohy festivalového tématu, soustředěného ke zvukově-auditivní poloze jazyka a literatury. Přednášky jsou stejně jako v minulých letech volně přístupné. Jako didaktická dílna zdarma je cyklus nabízen v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Učitelská dílna
Dílna vycházející z tradice sólového i kolektivního přednesu. Zabývá se interpretací poetických i prozaických textů. Je určena zejména pro učitele, ale je otevřena i dalším zájemcům.

Dílna sborového zpěvu
Hudební setkávání se zdravou ambicí s repertoárem sestaveným z lidové poezie, v němž se objevují sbory, voicebandy i sóla. Tradičně nevynecháme také jazzové, rockové i spirituálové písně.

Hudebně-výtvarná odpolední dílna
(pro děti od 3 do 10 let)
Odpolední hudebně-výtvarná dílna se bude zaměřovat na propojení hlasového a výtvarného projevu. Dílna bude probíhat ve stejném čase jako zkoušky sboru. Děti si zkusí zajímavé výtvarné techniky a naučí se nové písně z celého světa.

Onomastická dílna aneb Cesta do světa vlastních jmen
Společně si ukážeme hravé způsoby, jimiž lze žákům přiblížit soustavu českých příjmení či místních a pomístních jmen.

Dílna anglofonního překladu: zvuk a ticho
Během dílny se zaměříme na způsoby, jakými literatura, zejména próza, pracuje s různými druhy zvuku, včetně hudby a zpěvu, a jak nakládá s tichem.

Tvůrčí voicebandová dílna aneb Od E. F. Buriana až po současnost
Voiceband vyjadřuje sborovou recitaci textu, která v rytmu a intonaci jevištní řeči napodobuje běžné hudební vyjadřování. Účastníci dílny se seznámí s principy voicebandové tvorby, osvojí různé tvůrčí a dramaturgické postupy a techniky voicebandu.