program LXIX. ročníku
Zahájí Michal Babík, ředitel Regionálního muzea a galerie v Jičíně. Úvodní slovo pronese spisovatelka Klára Smolíková. Autor pohovoří o své tvorbě a návštěvníky výběrem z ní provede. Hudební produkce Jáchym Fibrich.
Výstavu i vernisáž pořádá Šolcův statek.
Podrobnější informace o výstavě, přístupná bude celý festivalový týden.
Úvodní slovo Ivan Kozel, četba z textů českých výtvarníků, hudební produkce Jiří Šlupka Svěrák.
Podrobnější informace o výstavě, přístupná bude do pátku.
Autorka představí svou paralelní cestu, na níž jí barvy lezou za nehty. Přednes Eliška Nedvědová, hudební produkce Alice Knoblochová.
Výstava bude přístupná po celý fesivalový týden a potom do konce srpna v pracovní době knihovny.
Studio G
S Jackem Kerouackem (bude jich rovnou pět) se projdeme denní a noční Paříží, navštívíme knihovny, katedrály i bary a podíváme se i do Bretaně. Spisovatel ve Francii pátrá po stopách svých předků, najde však něco docela jiného. Ale co? Snad satori – to je v japonštině náhlé osvícení, probuzení nebo prostě pecka mezi oči. Kde a jak k tomu přesně došlo během té šílené desetidenní spalující jízdy okořeněné spoustou piva a koňaku, milováním i momenty ticha a pokory?
Režie, scénář a scéna Pavel Gejguš, asistent režie David Zbořil, hrají Alois Bartoň, Filip Černý, Jakub Georgiev, Ondřej Král, Jakub Samlík, dramaturgie Antonín Dvořák, hudba Vasilios Chaleplis, kostýmy Olga Bovt, pohybová spolupráce Vít Hofmann, světla a zvuk Adam Pěcha.
délka představení: 75 minut bez přestávky
foto: Tomáš Rossi
Šestice krátkých snímků s černohumorným laděním z Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění. Generační sportovní souboj Nohejbal, nekompromisní komedie o partnerských vztazích Sh_t Happens, strasti a slasti mladého Ladislava Stroupežnického Furiant, doslova pořádně Krvavé pohádky, chatařsky laskavé Přátelské setkání nad sportem a bajka o nebožtíkovi, kuřákovi, traktoristovi a opilých myslivcích Happy End.
Nohejbal režie: Filip Rejč, Adam Koloman Rybanský scénář: Filip Rejč hrají: Martin Šesták, Richard Walter Sh_t Happens scénář a režie: Michaela Mihalyiová, Dávid Štumpf hrají: Caroline Barnard, Jan Pokorný, Jan Teplý ml., Kristýna Badinková Nováková, Pavla Janiššová Furiant režie: Ondřej Hudeček scénář: Ondřej Hudeček, Jan Smutný hrají: Julius Feldmeier, Cyril Dobrý, Filip Chlud, Marie Poulová, Stanislav Majer, Marek Adamczyk, Pavel Šimčík, Lukáš Příkazký, Tereza Vítů, Petr Borovec, Tomáš Pivoda, Lukáš Hlavica Krvavé pohádky režie: Tereza Kovandová scénář: Lukáš Hrdý, Tereza Kovandová Přátelské setkání nad sportem scénář a režie: Adam Koloman Rybanský hrají: Martin Šesták, Matěj Sláma, Zdeněk Godla, Vítězslav Bouchner, Jana Provazníková, Stanislav Morávek, Bronislav Straka Happy End scénář a režie: Jan Saska
celková délka projekce: 75 minut bez přestávky
Ruce voní kouřem, boty blátem, kapsy jsou lehké a srdce těžké klidem. Svět je jen cesta, ešus, zpěv a hvězdy nad hlavou — bez jmen, bez hranic, jako by to tak bylo odjakživa. Studio Milčina domu se navrací v čele s Adamem Hoškem a Janem Trčem za hudebního doprovodu Jiřího Šlupky Svěráka.
Neformální seznámení lektorů a účastníků festivalových dílen na zahradě Šrámkova domu, domluva rozvrhu a případné předání pracovních materiálů.
Frekventanti recitačních dílen navíc prezentují své vybrané texty (ve Šrámkově domě, v prvním patře) a rozdělí se do pracovních skupin.
Setkání se netýká učitelské přednesové dílny, ta má organizační schůzku už v sobotu od 17 hodin. Netýká se ani kratších (tří-, dvou- a jednodenních) dílen, jejichž frekventanti se potkají až před začátkem příslušné dílny.
Dětské celotýdenní dílny mají obdobnou schůzku v pondělí od 8.30.
Začneme v Městském divadle autorskou inscenací souboru Lano z Bratislavy Ako na …násť – o pohledu dětí na rady dospělých. Poté se vydáme městskými prostranstvími na setkání se slovenskými a českými recitátory. Procházku zakončíme opět v divadle inscenací textů Ernsta Jandla Tady si sednu a napíšu báseň v podání Dismanova rozhlasového dětského souboru, který se pokusí dotknout problémů a nástrah básnické (a tedy i jazykové) tvorby.
Jitka Molavcová a Alfred Strejček s představením Oráč a Smrt na festivalu vystoupili před téměř 30 lety. Hodně se toho změnilo u nich i v nich. Tentokrát ke spolupráci přizvali hudebníky Davida Burdu (zpěv) a Josefa Fojta (varhany). Text Jana ze Žatce o hledání pravdy a smyslu našeho bytí je i po 624 letech stále až bolestně aktuální…
Bezprostředně po skončení představení bude následovat koncert barokní hudby:
Jaroslava Čiháková Tajanovská (hoboj, zpěv) a Linda Sítková (varhany). Tóny nástrojů a lidského hlasu. „Na cestách, co vedou zpátky, vidíš víc než cestou tam…“ Slovy textařky Aleny Binterové zveme k hudebním skvostům Johanna S. Bacha, Alessandra I. Marcella, Georga P. Telemanna i našeho současníka Jana Bernátka.
Program koncertu:
G. P. Telemann: Sonáta a moll pro hoboj a varhany
J. S. Bach: Preludium a fuga D dur BWV 532 pro sólo varhany
G. P. Telemann: Fantazie číslo 1 A dur pro sólový hoboj
J. Bernátek: Čtyři písně k Panně Marii (pro zpěv a varhany, výběr)
J. Klička: Fantasie na motivy symfonické básně B. Smetany Vyšehrad
A. Marcello: Koncert pro hoboj a varhany
DOTmy
Texty inspirované útržky pouličních rozhovorů, slovy uvízlými v paměti, obrazy zahlédnutými z tramvaje, dysfunkcemi zvířat a lidí, občas i kanadskou poezií 60. let 20. století. V roce 2019 skupina debutovala albem Všechno je to v( ) lidech, loni vydala album Divá půda. Vystoupí pouliční glosátoři všedních dnů městské džungle, folkoví poutníci ze záhumenných krajů i nepoučitelní hračičkové Dominika Mithofer (zpěv), Ondřej Schmidt (kytara, cajon, baskytara, zpěv), Tomáš Knobloch (kytara, baskytara, zpěv), Jan Mrázek (klávesy, zpěv), Martin Leták (bass cajon, zpěv) a Adam Trnka (trubka, zpěv).
Komedie-drama podle skutečných událostí. V hlavních rolích 90. léta, elfové a sniper. Putování krajinou dětství, kde jsou střešní jezera mořem, šípy z hřebíků a popkultura posvátným jazykem. Cesta bez mapy, na které se fantazie mění v realitu a hra v boj o přežití. V syrové koláži dialogů se prolínají vzpomínky a smyšlená dobrodružství, groteskní frašku střídají hororové sny. Literární předloha Můj přítel černý elf od Andrije Bondarenka, překlad Linda Heinigová.
Režie a úprava textu Kostiantyn Zhyrov, hrají Ján Madaras, Matěj Převrátil, Erik Zabrucký.
Poslední nakonec
Příběh tří žen ve složité životní situaci na pozadí biblického příběhu. Starci se zvedli, přiběhli k ní a naléhali: „Dveře zahrady jsou zavřené, nikdo nás neuvidí, dychtíme po tobě, buď nám po vůli! Jestliže ne, dosvědčíme, že tu byl s tebou nějaký mladík a že jsi proto poslala služky pryč.“ Zuzana zabědovala: „Ze všech stran jsem sevřena. Když to udělám, bude to má smrt, neudělám-li to, neuniknu vašim rukám.“ Šlo o nejhorší chvíle jejího života. S přehledem. Na plné čáře. Bez debat. Tedy kromě těch ostatních, to dá rozum.
Režie Lada Blažejová, hrají Lada Blažejová, Věra Bočková, Alice Knoblochová, Eliška Nedvědová, scénář Eliška Nedvědová a kolektiv, literární předlohy Bible, Smrtholka a Lapači prachu od Lucie Faulerové, Podšívka od Ivany Myškové.
věkové omezení diváků: 15+ (vulgarismy)
délka představení: 60 minut bez přestávky
Přihlášení účastníci dětských festivalových dílen se v doprovodu dospělých zaregistrují a seznámí s lektory.
Schůzka se netýká odpolední výtvarně-hudební dílny.
Cesta leží nejen na konci jazyka, ale i v něm. V podobě hluboce zakořeněného představového schématu je doložena v mnoha jazykových realizacích a v různých typech textů, od odborných výkladů až po poezii. Najdeme ji i v jazyce folkloru. Sbírky lidových písní, říkadel či pohádek zachycují zkušenost předků s různými cestami, ať už jde o ty skutečné k milé pod okénko, nebo o rituály, kde překročení reálných hranic znamená průchod jistou životní etapou.
Veronika Vodrážková pracuje v Oddělení současné lexikologie a lexikografie Ústavu pro jazyk český Akademie věd České republiky, podílí se na tvorbě Akademického slovníku současné češtiny. V doktorském studiu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se věnuje kognitivně-kulturní lingvistice a etnolingvistice, hlavně sémantickému výzkumu somatických pojmů a představovým schématům (hlavně schématu Cesta).
Irena Vaňková působí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, dnes v Ústavu bohemistiky pro cizince a komunikace neslyšících. Věnuje se kognitivní a kulturní lingvistice, etnolingvistice a kognitivní poetice, zabývá se interpretací uměleckých textů. Sdružila příznivce kognitivně-kulturního přístupu k jazyku ve společnosti Antropolingva, podílí se na mezinárodních projektech iniciovaných polskými etnolingvisty a také na dramaturgii Šrámkovy Sobotky.
Zahájí Jan Bílek a Magda Šrůtová. Promítání dokumentárního filmu Slovensko bratří Čapků s úryvky z tvorby obou umělců.
Výstava bude v galerii Na schodech přístupná po celý festivalový týden.
O nedělním scénickém čtení s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
Sufian Massalema je básníkem překračujícím hranice nejenom mezi poezií a jejími dalšími performativními realizacemi. Je typem básníka, pro nějž jsou lidské, státní i jiné hranice pouze konstruktem. Opěvuje divokost a nespoutanost života od českých diskoték a fotbalových hřišť až po pouště na Blízkém východě. Cyklus Osudové cesty a cesty osudu připravil Roman Polách a moderuje Ondřej Macl.
Povídka o vnitřním světě ženy cestující vlakem během silvestrovské noci. Cestuje sama, v příliš těsných botách, v kupé je nesmírná zima. Sedí tiše, sleduje krajinu za oknem, zůstává zacyklená ve svých vzpomínkách a minulosti. Asi v polovině cesty si k ní přisedne opilý průvodčí, neustále ji oslovuje a pije. Hovoří spolu. Jejich spojení je nečekané, ale uvolňuje dosud svázané ruce. Literární předloha Povraz od Veroniky D. Niculescu, překlad Klaudia Donková.
Režie a úprava textu Emma Vičanová, hrají Michal Tomala, Emma Vičanová.
O nejznámějším z perských mystiků Džaláleddínu Rúmím, který putoval z chorásánského Balchu přes Bagdád, Mekku a Damašek až do anatolské Konye. Tradice súfismu, jeho přístupy k životu a poznávání světa i potřebě být v bezprostředním kontaktu s božstvím. Rúmího duchovnost inspirovala i mevlevíju – řád tančících dervišů. Ukážeme provázanost jeho textů s jinými kulturními okruhy. Tušíte, že českému čtenáři ho představili už Karel Sabina, Miroslav Tyrš či Svatopluk Čech?
materiály k besedě
ThLic. Lukáš de la Vega Nosek, Ph.D., působí na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové, na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy a externě na Fakultě filozofické Univerzity Pardubice. Teolog, religionista a islamolog, zabývá se především křesťansko-muslimskými vztahy v dějinách, zvláště arabsky psanou křesťanskou literaturu mezi 8.–13. stoletím. Publikoval monografii ke křesťanskému pohledu na islám Ecclesia cum aestimatione quoque Muslimos respicit (2023).
Mgr. Adriana Stříbrná je kurátorkou Sbírky Blízkého východu a Střední Asie v Národním muzeu – Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur. Věnuje se etnografii, umění, kulturní historii a literatuře Turecka, Íránu, Afghánistánu a dalších oblastí perského kulturního okruhu. Má zkušenost z neziskovém sektoru se zaměřením na mezikulturní dialog, dále jako překladatelka a učitelka jazyků.
Však se ode mne jistě něco čeká. Jenže co? Příběh malého Broučka, kterému rady nestačí a teprve vlastní cestou dolétne k tomu, co je v životě to první, je neodmyslitelně spjatý s historií Dismanova rozhlasového dětského souboru. Při příležitosti 90. výročí založení souboru se současná generace dismančat rozhodla Broučky nově nastudovat, a to také se svými absolventy. Před oficiální rozhlasovou premiérou uvede Petr Gojda. Délka programu 60 minut.
Režie a dramatizace Vlastimil Kaňka, účinkují Jan Teplý, Radek Valenta, Markéta Hrubešová, Jitka Ježková, Denisa Barešová a další, hudba Jakub Sejkora.
Geisslers Hofcomoedianten
The opera-disco musical
Jeden je básník, druhý skladatel. Poznali okázalost karnevalů, slávu komedie i lesk italské opery. Divadlo mají v srdci i pod kůží a k tomu podědili geniální talent. Ale co s ním v Praze sedmnáctého století? Příběh bratrů, kteří potřebovali splatit otcův dluh, a proto (ne)ovlivnili dějiny českého barokního divadla.
Zbrusu nový nově-barokní autorský muzikál inspirovaný pražskými divadelními událostmi z let 1617 a 1627. Divadlo roztančené v rytmu disco-opery. Napudruj pudla a přijď!
délka představení: 90 minut bez přestávky
foto: Geisslers Hofcomoedianten
⚠️ pro úraz jedné z představitelek došlo k programové změně, původně ohlášené představení Simply Simplicius se neuskuteční a nahrazující představení Pudr a pudl proběhne v Sokolovně. Všechny vstupenky a rezervace zůstávají v platnosti.
Jak snadno může být člověk odsouzen veřejností? V tísnivé době 30. let 20. století, kdy rakouský dramatik odcházel do exilu jako autor napadaný nacisty, vznikla strhující kriminální hra o vině, trestu a věčné lidské touze po vyšší spravedlnosti odehrávající se kolem jednoho zapadlého nádraží. Režie Vít Vencl, v hlavních rolích Jan Hájek, Václav Vydra, Dana Černá a Martin Myšička, hudba Miro Tóth. Překlad Jarmila Hrubešová. Uvede Petr Gojda.
Jazykovou krajinou se v sociolingvistice rozumí soubor všech nápisů ve veřejném prostoru. Přednáška se – s oporou ve fotografiích pořízených cestou ze soboteckého náměstí přes hřbitov k zámku Humprecht – snaží získat odpovědi na otázky:
- 1. Jak je ve zdejší jazykové krajině přítomna osobnost Fráni Šrámka a dalších významných osobností, např. básníka Václava Šolce či průmyslníka Josefa Vincence Nováka?
- 2. Které další jazyky kromě češtiny jsou zde zastoupeny?
Lucie Jílková – pracovnice Oddělení stylistiky a sociolingvistiky Ústavu pro jazyk český Akademie věd České republiky. Věnuje se stylistice, fonetice a elektronické komunikaci. V nedávné době se spolupodílela na editování publikací Jak je důležité míti styl. Pocta Janě Hoffmannové (2020) a Dialog a mluvená čeština. Olga Müllerová. Výbor z textů (2022). Je aktivní v Jazykovědném sdružení České republiky.
Exkurze do muzea Fráni Šrámka a Milky Hrdličkové Šrámkové. Spisovatel v Sobotce a místní šrámkovská tradice, ke které patří i náš festival. Výklad podají Olga Bičišťová a Jan Bílek.
Obecná informace o muzeu.
O pondělním scénickém čtení s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
Debutová kniha Raná Lenky Chýle je nevšedním básnickým deníkem, který si psala od dubna do srpna 2022, kdy pásla ovce na kopci Raná v Českém středohoří. Soubor je nejenom cestou z civilizace do přírody, ale rovněž k vlastní svébytnosti prostřednictvím jazykového a imaginativního humoru, pulzující sexuality či archetypů a mýtů. Cyklus Osudové cesty a cesty osudu připravil Roman Polách a moderuje Ondřej Macl.
Když si mladý nezadaný muž najme sluhu, předpokládá, že si tím ulehčí život. Pokud si najde komorníka, jakým je Saturnin, může si být jistý, že se stane součástí divoké a nezastavitelné jízdy, která mu nedá ani na okamžik vydechnout. Klasický humoristický román v novém rozhlasovém přepisu. Režie Petr Vodička, v titulní roli Martin Pechlát, účinkují Miloslav König, Eliška Zbranková, Miroslav Hanuš, Milan Šteindler a další. Dramatizace Jiří Janků. Uvede Petr Gojda.
Putování na svatá, posvátná nebo se zázračnou událostí spojená místa patří odedávna ke společným jmenovatelům světových náboženství. Od počátků až do dnešní doby provázejí poutě i křesťanství. V českých zemích zaznamenal fenomén putování četná období rozkvětu střídaná dobami útlumu a stagnace. Dotkneme se též geografického rádia poutí, jejich kalendářního usazení, organizace, průběhu a důvodů existence.
materiály k besedě
PhDr. Markéta Holubová, Ph.D., pracuje v Oddělení pro výzkum kulturního dědictví Etnologického ústavu Akademie věd České republiky. Zaměřuje se na studium poutnictví, lidové zbožnosti, tištěné populární kultury a prosopografické výzkumy jezuitského řádu. Jako vedoucí autorského kolektivu připravila Etnografický atlas Čech, Moravy a Slezska IX. Duchovní a materiální aspekty zbožného putování (2020).
Netradiční listování s kytarou v nestárnoucích knihách předního českého básníka, prozaika, dramatika a překladatele i autora oblíbeného slabikáře. Spisovatel vydal 27 básnickým sbírek pro dospělé a 19 pro děti. Jeho texty zná několik generací čtenářů. Šrámkova Sobotka připomíná významné životní jubileum velkého příznivce festivalu a nositele Ceny města.
Režie, scénář a hraje: Jiří Hlobil.
Délka programu: 50 minut.
Původně plánovaná autogramiáda se bohužel neuskuteční, Jiří Žáček kvůli zhoršení zdravotního stavu nebude na festivalu letos osobně přítomen.
⚠️ Pozor! Změna místa konání.
My kluci, co spolu chodíme
Čtveřice herců, kteří si pro vás nic nepřipravili. Soubor opět vyráží hledat ne (moc) prošlapané cestičky divadelní a performativní improvizace. Vrhají se do ní jako do rvačky – s tělem, hlasem, potem i trapností jako zbraněmi. Jdou na jeviště bez plánu, bez zábran a bez milosti. Každý večer je chaos na hraně výbuchu, kde absurdno bojuje s krásou a realita se ohýbá podle toho, co zrovna cítí v kříži. Může to být vtipné, může to bolet, může to být oboje. Ale jedno je jisté – bude to živé.
Účinkují Lukas Blaha Bliss, Andrej Lyga, Šimon Pliska, Václav Wortner, hudba Tomáš Kůgel, Haštal Hapka, lightdesign Jonatan Vnouček.
délka představení: 90 minut bez přestávky
Nelítostně rytmizovaná liturgie viny a touhy, marného snažení o pochopení, o odpověď, o konec. Jenže žádný konec nepřichází. Jen světlo, tma a další pokus. Tři hlasy, tři těla zapadlá v prachu vlastní minulosti, která se nedá vzít zpět. Mluví bez přestání, jako by slova mohla něco změnit. Ale nezmění nic. Jen další oblouk v kruhu. Touha po smyslu se zvrací v přetékající prázdnotu, ve věčný návrat těch samých vět, obhajob a výčitek. Literární předloha Hra od Samuela Becketta.
Režie a úprava textu Róbert Štefančík, hrají Pavla Beretová, Pavlína Štorková, Vladimír Pokorný.
délka představení: 45 minut
Každý rok opustí tento svět někdo, komu říkáme básník – člověk s darem jazyka, myšlenky a citu. Diváci i účinkující se s umělci rozloučí způsobem nejpatřičnějším, kolektivní vzpomínkou na vytvořené dílo. V tradičním pořadu účinkujete především vy. Uvede Ondřej Vinš.
V kontextu obrozenského cestopisu představíme výjimečnou rakouskou cestovatelku Idu Lauru Pfeifferovou. Ta v průběhu 40.–50. let 19. století podnikla několik cest, včetně dvou výprav kolem světa. Navštívila řadu míst, např. Palestinu, Egypt, Island, Skandinávii, Chile, Brazílii, Indii, Čínu a Tahiti. Své zážitky a poznatky zveřejnila v několika cestopisech.
Veronika Faktorová – literární historička v Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky. Věnuje se cestopisné literatuře - vydala monografii Mezi poznáním a imaginací (2012) a edice cestopisů Josefa Wünsche, Idy Pfeifferové ad. Aktuálně se zabývá environmentálními studii literatury s důrazem na historii přírody a krajiny jako estetického a kulturního konstruktu a analýzou literárních reprezentací míst, jejichž prostřednictvím se daný konstrukt uplatňuje (Krkonoše, Šumava).
Uvede správkyně objektu Petra Šulcová. O vystavených plastilech z let 2008 – 2015 zasvěceně pohovoří kurátorka výstavy, výtvarnice Alena Laufrová.
Podrobnější informace o výstavě, přístupná bude celý festivalový týden.
O úterním scénickém čtení s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
Dílo Evropanka (2023) Alexeje Sevruka označil Jáchym Topol za nejsilnější hlas současné české literatury. O knize bychom mohli mluvit rovněž jako o tzv. velkém románu, po kterém naše kritika dlouho prahla. Je knihou monumentálních a strašlivě pozoruhodných cest dějin Ukrajiny a zároveň drobných, ale o to pozoruhodnějších, mnohdy neuvěřitelných a veskrze lidských osudů. Cyklus Osudové cesty a cesty osudu připravil Roman Polách a moderuje Ondřej Macl.
⚠️ změna místa, bude na farní zahradě
Žijeme v době mýtů. Prométheův oheň dodnes hoří pod každou kapotou našich aut a všechna nafta světa se slévá do jediné ohnivé řeky. Korály vymírají, schránky mořských korýšů řídnou, ledovce tajou. Víme, jaké má dopady spalování fosilních paliv na části ekosystému – velryby jsou však daleko a my nemáme čas zkoumat vědecké analýzy. Jaké příběhy a mýty vepisuje do těla planety lidský rod? Literární předloha O času a vodě od Andri Snara Magnasona, překlad Marta Bartošková.
Režie Aminata Keita, hrají Michael Goldschmid, Anuša Petr.
Kavalírské cesty představovaly v raném novověku součást vzdělání mladého šlechtice. V romantismu se cestování obrátilo k dosud zanedbávaným cílům. Vznikl satirický pohled na poutnictví v podobě karikatur návštěvníků Itálie. S nástupem železnice se objevuje nový rozměr vnímání cestování a krajiny – vjem rychlosti, která redukuje prostorové hranice. Také balonové létání proměňuje způsoby vnímání fascinujícím pohledem do hloubky, když se náhle vytrácí horizont.
PhDr. Eva Bendová, Ph.D., se zabývá dějinami umění, pracuje na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy. Dále působí na Fakultě architektury a designu liberecké Technické univerzity. Pracovala jako kurátorka Národní galerie, uspořádala řadu výstav věnovaných vizuální kultuře, umění a architektuře 19. – 21. století. Ráda sleduje umění ve společenských a místních souvislostech jeho vzniku, v kavárnách, ulicích města i volné krajině.
Prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D., je historik v současnosti působící na Univerzitě Karlově, fakultách Pedagogické a Katolické teologické, kde rovněž vede Ústav dějin křesťanského umění. Souběžně pracuje v Centru humanistických studií Moravského zemského muzea. Byl generálním ředitelem Národní galerie. Zabývá se uměním a kulturou 16. – 19. století s důrazem na baroko a dějinami sbírek a sběratelství. Autor mnoha publikací a organizátor výstav.
Studio Damúza
V dešti a větru se za noční jízdy autem v zatáčkách odírají o karoserii větvičky keřů. Jedeme kolem domů bez střechy, kamenných zídek a zarostlých kopečků uprostřed ničeho. Krajinu si spíš představujeme, než že bychom ji viděli. Cestopisné hudebně-objektové vyprávění z krajiny obydlené příběhy. Z ostrova, kde se ovce barví na modro a na růžovo a kde prší zdola nahoru. Stopování, přespávání, vyptávání, buskování, putování. A hodně deště. Délka programu 45 minut.
Režie a dramaturgie soubor, hrají Markéta Labusová, Iva Ščerbáková a Tomáš Mašek, scénografie Iva Ščerbáková.
Po malebných cestách Českého ráje (okolo Kosti, přes Plakánek a Vesec) pro okysličení kulturou znavených těl jsme pro vás připravili sportovní i turistickou akci, která je otevřená účastníkům festivalu, domácím i přespolním běžcům a chodcům i náhodným kolemjdoucím. Start a cíl je na koupališti v Sobotce. Trasa měří 11 kilometrů, což jsou přibližně 2 hodiny svižné chůze.
⚠️ Kvůli vysokým teplotám posouváme start akce o hodinu (proti tištěným materiálům) na níže uvedené časy
Registrace od 18 hodin na koupališti, start chodců v 18.15, start běžců v 19.00, vyhlášení tamtéž. Připravuje Jan Jirásek.
Směs žánrů, kultur a energií vtáhne do temného kabaretu, aby se vzápětí roztočila v nespoutaném tanci, ze kterého není úniku. Zazní makedonské rytmy a bulharské disco, ale i česky kořeněná salsa nebo ruské klezmerové ukolébavky. Temnější strunu rozezvučí orwellovské postapokalyptické hymny či anglické waltzy smrti. Hudba, divadlo a nečekané zvraty v jednom. Formace není pouze kapela, jsou zážitkem nezřídka končícím až nad ránem! Zahraje ve složení Matija Solce (frontman, akordeon), Jiří N. Jelínek (housle, zpěv), Pavol Smolárik (kontrabas, zpěv), Anna Bubníková (violoncello, zpěv), Ivo Sedláček (bicí, elektronika) a Jan Meduna (trumpeta, zpěv).
Ani začátkem 20. století u nás nebyla nouze o nenávist k lidem, kteří za obživou ušli dlouhou cestu. Příběh rodiny, která se přistěhovala do Pošumaví za prací a doplatí na politikaření dvou vesnických furiantů. Napínavé drama podle novely kronikáře staré Šumavy. Režie Jakub Doubrava, dramaturgie Renata Venclová, účinkují Karolína Půčková, Vladimír Pokorný, Zdeněk Hruška, Apolena Veldová, Ctirad Götz, Ivan Řezáč a další. Dramatizace Tomáš Loužný. Uvede Petr Gojda.
Komenského pojetí poutníka v jeho díle Labyrint světa a ráj srdce je silným a stále aktuálním uměleckým obrazem, který inspiruje novodobá moderní zpracování. Z nich se zaměříme na dramatizaci podle scénáře Ludvíka Kundery v brněnském Divadle Husa na provázku. Prezentujeme přitom základní srovnání uvedených Labyrintů. V závěru si pokládáme otázku o nosnosti obou konceptů pro nás jako poutníky v dnešním světě.
Přednášející působí na Ústavu české literatury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Primárně se zabývá výzkumem barokní literatury a didaktikou. V rámci prvního uvedeného zaměření publikovala více než padesát časopiseckých článků, podílela se na třech edicích a napsala dvě monografie. Výsledkem její pedagogické práce jsou čtyři učebnice. V posledních letech se více věnuje komeniologii (s podílem na ediční přípravě Komenského Manualníku).
Alegorické traktáty Jana Amose Komenského Labyrint světa a lusthauz srdce a filosoficko-teologické pojednání Centrum securitatis patří k nejslavnějším spisům české literatury. Oba texty byly podle rukopisů poprvé vydány v edici Komenského Duchovních traktátů I (2022) v rámci jeho Díla. To připravuje Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku Filosofického ústavu Akademie věd České republiky. Představíme si dobovou specifičnost a výjimečnost traktátů, jejich místo v autorově myšlení a vazbu k dalším textům.
Edici představí Mgr. Tomáš Havelka, Ph.D.
dodatečná pozn.: Pokud jste byli na prezentaci, pak by se vám mohl hodit manuscript sig. XVII.E.75.
O středečním scénickém čtení s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
Prvotina Tima Postovita Magistrála byla explicitně založena na pulzujícím současném člověku a jeho cestě městem. Člověku, který má ráj už navždy jen v zádech, jenž se v pozdější a současné tvorbě pohybuje mezi hořícími městy a osud jej dovede s jeho srdcem a batohem lidství někam úplně jinam, kde jej slyší a vidí autor. Cyklus Osudové cesty a cesty osudu připravil Roman Polách a moderuje Ondřej Macl.
Co jsme ochotni obětovat vědeckému pokroku? Objev radia znamenal na přelomu 19. a 20. století senzaci. Senzací se stala i jeho neúnavná a pečlivá objevitelka Marie Curie-Skłodowská, první osoba, která získala Nobelovu cenu za fyziku i za chemii. Příběh objevu a jeho souvislosti jako strhující vír událostí. Režie Natalia Deáková, účinkují Petr Uhlík, Jakub Žáček, Jan Vondráček, Natálie Drabiščáková a Klára Suchá, hudba Jan Trojan. Uvede Petr Gojda.
Lze Hrabalovo „pábení“ použít pro naši dobu, kdy nepozorovaně uvykáme životu bez přírody? Jak do češtiny přeložíme „baseline shift“, posouvání paměti každé nové generace? Jak nazveme smrt smrkových monokultur, abychom vinu nesváděli na hmyz? Připojte se k otevřené diskuzi novinářů, biologů a jazykových kreativců a pomozte češtině adaptovat se na novou realitu. Zváni jsou všichni, kdo si umí hrát se slovy a dokáží vymýšlet nová, přemýšlí o budoucnosti nás, dětí a stromů.
Pozvání přijali Lukáš Čížek, vedoucí Oddělení biodiversity a ochrany přírody Entomologického ústavu Akademie věd České republiky, Přemysl Mácha, výzkumný pracovník Ústavu ochrany lesů a myslivosti Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity, redaktor MF DNES Jiří Kratochvíl, specialistka na environmentální právo a redaktorka Deníku N Ludmila Blažková či environmentální básník Radek Štěpánek. Moderuje Jiří Hulcr, profesor lesní entomologie na University of Florida v USA.
Pokud se máte zájem se na rozpravu připravit, projděte si předem materiály na její dílenské stránce.
Bydlet sama uprostřed Antarktidy není žádná pohádka. Diviška by vám o tom řekla své. Lepší je sedět v teple, na mráz koukat oknem a fantazírovat. Jenže když jednoho dne visí před vaší chaloupkou červený provázek, musíte ven. Možná se seznámíte s medvědem Igorem anebo s operním tučňákem Jedničkou… Podle knihy Báry Purmové Diviška a červený provázek.
Po skončení scénického čtení budou děti mít možnost vyrobit papírové Divišky, Rampušáka nebo jiné bytosti.
Celková délka programu 50 minut.
Režie a úprava textu kolektiv, hrají Bára Purmová a Daniela Klingerová Grohová.
Literatura nahlas
Příběh Hamleta zachycený Williamem Shakespearem patří k nejpozoruhodnějším, jaké kdy byly napsány. Potýká se totiž s otázkou, která trápila a dodnes trápí mnohé: Co má myslící člověk dělat v době, kdy byly narušeny a pokřiveny dosud platné normy, zásady a hodnoty? Nahlédněte s námi do Hamletova příběhu prostřednictvím několika českých překladů. Kdo je Hamlet Saudkův, Urbánkův či Hilského? Mluví a myslí tito čeští Hamleti stejně odvážně a přesně jako dánský princ, kterého stvořil Shakespeare?
Režie Literatura nahlas, scénář Stanislav Rubáš, účinkují Martina Longinová, Vít Roleček a Stanislav Rubáš.
délka představení: 75 minut bez přestávky
Z množství cest českých filmařů a jejich hrdinů do skutečných i fantastických krajů lze za večer připomenout jen zlomek. Zato se vydáme napříč žánry a desetiletími. Překonávání dálek znamená nejen cesty za poznáním, ale také odchody a návraty na přelomu historických epoch i výzvy všedního života. To vše inspirovalo tvůrce dokumentárního, animovaného či amatérského filmu. Pásmo sedmi snímků ze sbírek Národního filmového archivu sestavily a uvedou Terezie Hlaváčková a Alena Šlingerová.
délka projekce s úvodním slovem: 90 minut
program projekce:
- Šest žen hledá Afriku (1934)
- Návrat presidenta Dr. Edvarda Beneše do Prahy 16. května 1945 (Otakar Vávra, 1945)
- Závodník (Čeněk Duba, 1948)
- Jen čtvrt hodinky? (Oldřich Mirad, 1956)
- Odjezd branců (Bohuslav Vašulka, 1964)
- Město mého syna (Vladimír Kunc, 1988)
- Vidíš-li poutníka… (Máchovské variace) (Jiří Gold – Vladimír Skalský, 1966)
Věnovat se budeme filozoficky a dialogicky pojaté próze Josefa Čapka Kulhavý poutník (1936). Kulhavý poutník se pohybuje po krajině, ale zároveň realizuje svou životní cestu plnou různých setkání, cestu od narození ke smrti. Jde rovněž o cestu hledání, přemýšlení a poznávání, jež se uskutečňuje prostřednictvím niterného rozhovoru, ale též v konfrontaci s dřívějšími texty, s kulturní tradicí.
Petr Mareš pracuje, od roku 1981, na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Ústavu českého jazyka a teorie komunikace. Zabývá se především problematikou stylu, výstavby textu a komunikace (zejména ve spojitosti s uměleckou literaturou a mediální sférou). Dále vztahy mezi verbální a neverbální komunikací, hlavně na příkladu filmu (užívání jazyka ve filmu, filmové adaptace literárních děl, texty věnované filmu).
Celotýdenní výpravu za poznáním završí vzájemné sdílení při výstupech festivalových tvůrčích dílen. Střelka kompasu směřuje vstříc cizím krajům a bezbřehým planinám fantazie, první kroky budou patřit dílnám překladu a tvůrčího psaní. Boty jsou obuté, slovníky stažené, notýsky popsané – vyrážíme!
Při 69. ročníku festivalu s tématem Na cestě se setkáme s osobnostmi, které život spojil s festivalem a městem. Proč přijede cizinec na festival o češtině a jak se dostane na rok a půl do Antarktidy? Kudy na dobrou výuku mateřštiny, ke kvalitním učitelům a slušnému vzdělání? Jak okolo svého jazyka a literatury chodí umělec? Proč se hosté vypravili tím a oním směrem, kam a k čemu došli, co poznali, na co přišli?
Pozvání přijali občan družebního polského města Sobótka, polárník a účastník našeho festivalu Marek Dąbrowski, bohemista a pedagog, svého času člen festivalového přípravného výboru Ondřej Hausenblas, a herečka, organizátorka Poděbradských dnů poezie a svého času vedoucí Recitačního studia Šrámkova domu Marta Hrachovinová. Moderuje Jan Bílek.
Divadlo Líšeň
Loutková stínohra o lásce a síle, překonávající zlý osud. Příběh na motivy staroindické báje z Mahábháraty o princezně Sávitrí, která vysvobodí svého muže ze zajetí smrti. Obrazy z barevných pohyblivých stínů na velkém plátně doprovází vypravěč hudebník vlastnoručně vyrobenými netradičními zvukovými instrumenty. Inscenace je inspirována orientálním divadlem.
Z produkčních důvodů posouváme začátek představení na 15.15. Délka programu 45 minut.
Režie Pavla Dombrovská, hrají Eva Krásenská, Martin Ondruš, hudba a technické řešení loutek a světel Luděk Vémola, scéna Jana Francová.
Při cestě kolem Sobotky nabídneme netradiční pohled na město a jeho okolí. Krajinu si představíme jako místo, v němž se prolíná příroda, historie i současnost. Všimneme si, jak krajina působí na naše vnímání, jak ji sami utváříme – a co všechno o nás vypráví. Výklad Roberta Smolíka bude zaměřen nejen na to, co vidíme, ale i na to, jak to vidíme.
Průvodce, výtvarník a divadelník, vystudoval scénografii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění, kde je od roku 2004 odborným asistentem Katedry alternativního a loutkového divadla. Spolupracovník mnoha divadelních scén a souborů, autor či spoluautor řady naučných expozic. Od 90. let 20. století se angažuje v záchraně a kulturním oživování památek rodného Jičína.
Někde v dálce cesty končí, každá prý však cíl svůj skrývá. Kam doputovala učitelská dílna pod vedením Radovana Lipuse? S císařským poselstvem přes moře jak hrabě Heřman Černín z Chudenic, nebo last minute letecky do resortu?
Člověku se snadno stane, že sotva plete nohama, když se v letním parnu týden potýká se sférami rozboru, prokreslováním představ, hlasovými improvizacemi, nedostatkem Vincentky, bojem s pamětí… Na konci té cesty trnité však i navzdory tomu – nebo možná právě proto – bude znít zpěv i poezie!
Písně dozněly, den se chýlí ke konci. Než necháme noční krajinou rozeznít nekonečně dlouhý monotónní blues, ještě jednou do toho šlápněme, pojďme na šláftruňk do Vokýnka a potrapme své bránice při výstupech dílny stand upu.
Trh s lokálními, čerstvě sklizenými výpěstky, řemeslnými a uměleckými výrobky a lahodnými dobrotami od šikovných rukou. Snad budou i nějaké pozdní třešně z Českého ráje. Vystoupí kapela Trapas, baráčníci v krojích, mažoretky, členky Sokola i dobrovolní hasiči s hrami pro děti. A to nemusí být všechno… Výtěžek z tradičního dobročinného bazárku pomáhá zkvalitnit život ve městě. Setkání s přáteli, nákup kvality, podpora neziskové organizace! Pořádá Spolek rodáků a přátel města Sobotky, který letos slaví 100 let své existence.
Nové ráno, nový den. K festivalovým výstupům ještě doprovodíme nejmladší poutníky.
Postochotnický soubor Jatelinka
Dva vypravěči, jedna loutka a příběh o tom, jak daleko může jeden dojít, když se chce dostat zpátky. Ve třinácti letech Daniel Horečný a Šimon Dohnálek nacvičili svůj první divadelní kus inspirovaný hodinou přírodopisu, ve které z učebnic vyškrtávali planetu Pluto. Dnes po společných studiích astrologie ve Zlíně a astronomie v Praze opět přináší progresivní pohled na témata vskutku vesmírná, jako je smysl života a proč je jeden takový, jaký je. Délka programu 45 minut.
Režie kolektiv, hrají Daniel Horečný a Šimon Dohnálek, pohybová spolupráce Petra Cicáková, grafická spolupráce David Ledvinka.
Pojďme objevovat a oslavovat místní umělecké bohatství! Vystoupí hudebníci z naší základní umělecké školy pod vedením pana učitele Jana Rýznara. Studio Šrámkova domu zažene smutek z konce 69. ročníku festivalu recitací i zpěvem.
Hraje se na konec, k poslechu a především k tanci. Hraje se i na přání, a pokud si chcete zazpívat, jděte do toho! Říká se, že kapela dokáže zahrát všechno, polku, trampské písničky, pop i filmové melodie, ale nejraději nespočet jazzových a dixielandových instrumentálních skladeb. Duo moderujícího a zpívajícího Jindry Bady s trombónem za bicími a kapelníka i aranžéra Pepy Uchytila, rozeznívajícího klavír a basu, prostě zvukově obsáhne mnohem větší orchestr – odtud název. V roce 2017 kluci do novopečené formace přizvali zpěvačku Sávu Klobušickou, jež se stala nedílnou součástí (tria) Duo BigBand.
DJ Michal Bulíř z Mladé Boleslavi přiveze pár desek s moderní taneční hudbou k pohybu i poslechu, k limu i pivu! Vinylová tečka za festivalem.
-
první jízda dětského vláčku09.30 – 10.00
-
Zahájení festivalu10.00 – 11.00
-
setkání dílen pro dospělé11.00 – 12.00
-
Poetické odpoledne13.00 – 15.00
-
Oráč a Smrt & Hoboj, varhany a zpěvpoetický pořad a koncert16.00 – 18.30
-
DOTmykoncert19.30 – 20.30
-
Východ – Můj přítel černý Elfscénické čtení21.00 – 22.00
-
My se deme mejtdivadlo22.00 – 23.00
-
prezence dětských dílen08.30 – 09.00
-
Mgr. Veronika Vodrážková, doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. – Cesta leží na konci jazyka: cesta a chůze v českém obrazu světapřednáška09.00 – 10.30
-
Bratři Čapkové na Oravěvernisáž11.00 – 12.00
-
O Východuseminář o scénickém čtení13.00 – 14.00
-
Sufian Massalemaautorské čtení14.00 – 15.00
-
Jih – Povrazscénické čtení15.00 – 16.00
-
Láska, již jen krása budí, není ta pravá – nad Rúmího textybeseda16.00 – 17.30
-
Karafiátovi Broučci podle dětí pana Dismanaposlech pro děti 5+16.00 – 17.00
-
Pudl a pudr aneb Fantastické počátky barokního divadla v Čecháchdivadlo19.30 – 21.30
-
Ödön von Horváth – Soudný denposlech22.00 – 23.00
-
Mgr. Lucie Jílková, Ph.D. – Jazyková krajina Sobotky nejen Šrámkovypřednáška09.00 – 10.30
-
Návštěva u Šrámkůprohlídka11.00 – 12.00
-
O Jihuseminář o scénickém čtení13.00 – 14.00
-
Lenka Chýleautorské čtení14.00 – 15.00
-
Zdeněk Jirotka – Saturninposlech15.00 – 16.00
-
Zbožné putování v proměnách časubeseda16.00 – 17.30
-
Povídání o Jiřím Žáčkovi aneb Aprílová prázdninová škola pro malé žáky a dospělé poškolákypro děti 6+16.00 – 17.00
-
Svědomitě nepřipravenidivadlo19.30 – 21.00
-
Západ – Hrascénické čtení21.30 – 22.30
-
Společnost mrtvých básníkůnokturno23.00 – 00.00
-
Mgr. Veronika Faktorová, Ph.D. – Neohrožená a vždy spokojená: první moderní cestovatelka kolem světa Ida Pfeifferovápřednáška09.00 – 10.30
-
Jan Rýz – Dynamické křivky v prostoruprohlídka11.00 – 12.00
-
O Západuseminář o scénickém čtení13.00 – 14.00
-
Alexej Sevrukautorské čtení14.00 – 15.00
-
Sever – O času a voděscénické čtení15.00 – 16.00
-
Od kavalírských cest k moderní turistice - reflexe vizuálního uměníbeseda16.00 – 17.30
-
Krajina v batůžkupro děti 5+16.00 – 17.00
-
Šrámkova 11°sportovní akce18.00 – 20.00
-
Fekete Seretlekkoncert19.30 – 21.30
-
Karel Klostermann – Vypovězenposlech22.00 – 23.00
-
Prof. PhDr. Michaela Hashemi (Horáková), CSc. – Poutník Jana Amose Komenského a jeho novodobé podobypřednáška09.00 – 10.30
-
Představení edice Jan Amos Komenský, Duchovní traktáty Iprezentace10.30 – 11.30
-
O Severuseminář o scénickém čtení13.00 – 14.00
-
Tim Postovitautorské čtení14.00 – 15.00
-
Eva Blechová – Zářivé dítěposlech15.00 – 16.00
-
Nová slova pro antropocénrozprava16.00 – 18.00
-
Diviška a červený provázekpro děti 4+16.00 – 17.00
-
Vymknuta z kloubů, doba šílíspořitelna19.30 – 21.00
-
Máchovské filmové variacefilmová projekce22.00 – 23.30
-
Prof. PhDr. Petr Mareš, CSc. – Co na světě uviděl Kulhavý poutníkpřednáška09.00 – 10.30
-
Buenos días, já taky jduodpoledne dílen13.30 – 14.30
-
Cesta na (Šrámkovu) Sobotkudebata14.30 – 15.45
-
Sávitrí⚠️ posun začátku
pro děti 5+15.15 – 16.00 -
Nové pohledy na Sobotkuvycházka16.00 – 17.00
-
Veď mě dál, cesto mápodvečer dílen17.00 – 18.00
-
Cesta jako žádná ze stavečer dílen19.30 – 22.00
-
Tak do toho šlápnivečer dílen22.00 – 23.00
Programový leták je k vyzvednutí na registračním stánku na zahradě.
Během festivalového týdne zde budou zveřejňovány případné drobné změny (přesuny lokací atd.). Zásadnější změny oproti obsahu programové brožury, letáku a plakátu budou označeny výstražným symbolem ⚠️.
proběhlé změny:
pondělí, večerní divadlo, změna místa a představení, úraz herečky
středa, scénické čtení, změna místa, volba souboru
středa, běh, posun startu o hodinu, počasí
pátek, dětský pořad Sávitrí, posun na 15.15, produkční důvody