Mapování příběhů: cesta inter­pretace a kritiky

dílna literární kritiky
Dílna se zaměří na inter­pre­taci pro­zaických textů, které reflek­tují různé podoby cest – fy­zických, vnitřních či symbo­lických – a zkou­mají cestu jako meta­foru proměny, hledání smyslu nebo pře­koná­vání překážek. Důraz bude kladen na žánr road movie v lite­ratuře, tedy prózy, v nichž cesta hraje klí­čovou roli v pro­hlu­bování postav, vztahů i příběhu. Sou­částí dílny bude také práce s lite­rárně­kri­tickými texty a psa­ní vlastní re­cenze na aktuál­ní pro­zaické či básnické dílo.

celotýdenní dílna, po – pá, tj. 30. 6. – 4. 7.; cena: 2500 Kč, studentská cena: 2000 Kč

Lektor registrovaným účast­níkům dílny předem zašle e-mailem texty pro spo­leč­nou inter­pre­taci, které budou sou­částí diskuse během jednot­livých setká­ní. Také při­praví sou­bory pra­covních listů s otázkami, na něž bude vhodné být při­praven před každým setkáním. Harmo­no­gram děl, která budou v dílně inter­preto­vána, sta­noví lektor ještě před ofi­ciálním zahá­jením festivalu. Účast­níci budou rovněž vyzváni, aby si vybrali pro­zaické či básnické dílo vydané v le­tech 2024 nebo 2025, jež by chtěli recen­zovat. Toto dílo by měli mít při sobě během dílny. Dopo­ručuje se také přinést si note­book, na němž budou účast­níci zpra­co­vávat svou recenzi.

portrét Pavla Horkého
Pavel Horký

Pavel Horký (1983, Ústí nad Labem) vystudoval češtinu a angličtinu na ústecké pedagogické fakultě, kde také absolvoval doktorské studium. V současnosti působí jako odborný asistent na ústecké katedře bohemistiky, kde vyučuje současnou českou literaturu, literární kritiku, interpretaci textu a didaktiku literatury. Recenze pravidelně publikuje v časopise Tvar a zaměřuje se v nich na současnou českou prózu i poezii, středoevropskou a angloamerickou literaturu. Kromě toho pracuje jako středoškolský učitel na částečný úvazek. Ve výuce se soustředí na estetický zážitek z literatury, podporuje objevování nových perspektiv při diskusi nad texty, podněcuje kritické myšlení a schopnost formulovat vlastní názory a také usiluje o prohlubování literární senzitivity studentů.