Anketa: Co je genius loci (Šrámkovy) Sobotky?
Při příležitosti 66. ročníku festivalu jsme se obrátili na osobnosti spojené s festivalem, aby nám odpověděli na výše uvedenou otázku.
Zdeňka Buryánková: Genius loci – 66. Šrámkova Sobotka
Ochranný duch Sobotky rozhodně není ten. Je to ta… Je to krása, noblesa.
Sobotka jí má na rozdávání. Obejme vůní lip, omámí chutí vody studánek, pošimrá trávou po lýtkách, okouzlí tichem, jež si dovolí porušit jen vítr v korunách stromů a ptačí písnička.
A člověk si přeje přiložit ruku k dílu přírody. Návrší ozdobil zámkem, cesty obroubil stromořadím, krajiny se dotkl božími mukami, sochami, sady a zahradami… Kostel postavili společně. Odložit tu můžete smutky, děkovat za štěstí a žádat o pokoj.
Zde se snoubí úcta k minulosti s touhou pokračovat v tom, co je cenným dědictvím.
Krása stojí na stráži se Semtinskou lípou, dnes s korunkami jejích potomků.
Sobotka hladí po duši, aniž o to požádáš, provokuje malíře, oslovuje básníky… vzbuzuje fantazii…
A od lidí, ať jsou tu na chvíli nebo navždy, získávám naději a víru, že vše přetrvá…
Já se do Sobotky s pokorou vracím dvacet osm let… a děkuji.
Jan K. Čeliš: Co je génius loci (Šrámkovy) Sobotky?
Co je génius loci (Šrámkovy) Sobotky? V dnešním zvěcnělém a ve všem vy/poměřovaném světě by sváděla odpověď hledající „identitu“ k tomu, poukázat k souboru staveb viditelnému z nejrůznějších míst již při příjezdu do Sobotky, tedy k nezaměnitelnému Humprechtu a soboteckému kostelu (a samozřejmě už ona vždy určitá perspektiva náhledu na celek tohoto panoramatu a poté vnoření do prostoru městečka a jeho romantických zákoutí tuto v dnešku zabydlenou „zvěcnělost“, „objektivnost“ již tím, že nahlíží odněkud, popírá), přesto pro mě je sobotecký génius loci spíše opravdu ona atmosféra místa, v níž je vždy cosi magického, spojené s duchovní silou, mocností, kterou má hudba, myšlenka či sen a která je nezcizitelná pro toho, kdo ji uchová v paměti. A tyto aspekty v Sobotce vždy velmi intenzivně pociťuju, a vnímám i u ostatních účastníků festivalového dění, ať již při přednáškách, besedách, koncertech, výstavách či dalších pořadech, či při pobytu v prostředí, kde mladí lidé ve stínu stromů sedí uvolněně před monitory počítače, povídají si či listují knihami, rodinky s malými dětmi odpočívají na dece a letití účastníci, pamětníci se přesouvají z jednoho místa konání toho či dalšího pořadu na druhé místo.
Nechci se pouštět do cílenějšího pohledu na skladbu festivalových programů, mně blízkých jak jednotlivými oblastmi kultury, které mě zajímají, tak již samotnou mnohooborovostí, proměnlivostí jednotlivých ročníků a zároveň kontinuitou tradice, ani do úvahy o místě jakožto pojmu, kterému filozofie posledních desetiletí přikládá nově zvláštní významný význam, vnořený do kořenů samotného pobytu člověka na světě. Možná bude stačit, když ono slovo místo nahradím jeho metaforou a řeknu, že pro mě jsou vždy hodnotou (nebojím se použít to slovo) setkání, která se v Sobotce dějí a uskutečňují. Setkání s lidmi, letitými známými, těmi, které jsem třeba dlouhý čas neviděl nebo s nimiž se naopak setkávám poprvé, se zajímavými tématy (letos je to jejich trs vztažený právě k zadání genius loci, tedy jakési metatéma) v nejrůznějších podobách, ať už ve větě pronesené kdesi v diskusi, okamžité situaci právě na jednom z magických míst (magických tím souběhem toho všeho), a potěšení zvláštního druhu, které vždy tato setkání svou neopakovatelností (to je zase jiné slovo pro slovo magie, které by mohlo někomu třeba připadat nepatřičné), zároveň provázenou pocitem domova, který (Šrámkova) Sobotka vždy akcentuje, provázejí.
Aleš Fetters: Genius loci Sobotky
Genia místa – jeho kouzlo a přitažlivost činí zajisté půvab, krása přírody i „cenných výtvorů lidských“. Ale v nemenší míře i lidé, s nimiž se tam člověk setkává.
Na Šrámkovu Sobotku jsem přijel poprvé v roce 1967, tedy před 55 lety; vlakem. Ulice od nádraží k bývalé poště asi neokouzlí nikoho. Změna nastane, když se přiblížíš k náměstí. Na někdejších „Sobotkách“ působila zejména prostranství zastávek při poetickém odpoledni. Před Šolcovým statkem, na prostranství nedaleko fary, kde ještě nebylo parkoviště, plácek u sv. Anny… To prostředí s verši, které tam zněly, vytvářelo neopakovatelný, za srdce beroucí, nesmazatelný dojem. A s ním pak i sobotecké okolí; nebožka Semtinská lípa, zvonička v Podkosti, Kost, Plakánek s jeho půvaby, Vesec.
Snoubí se tu opravdu vzácně půvab městečka, krása okolní přírody a vzácně přátelští lidé. Nevím, zda všichni, ale ti, jež jsme tu kolem sebe viděli, kteří nám přicházejícím vycházeli vstříc, brali mezi sebe i s sebou. Velmi mnozí z nich žijí již jen ve vzpomínkách. Ale zanechali nesmazatelný pocit.
To vše je jistě mé vnitřní vidění. Ale vím, že podobné okouzlení duchem místa zasáhlo mnohé.
Daniela Fischerová: Génius loci
Sobotka je běžné město.
Jedno z mnoha. Ale přesto
první červencové noci
procitne génius loci,
aby přišel ku pomoci
našim pošetilým hrám.
Jaký bude? Jako vždycky:
kritický i poetický,
cynický i romantický,
lenivý i náruživý,
učený i učenlivý,
ráno škola, večer flám.
A pak devátého ve dne
mumraj zmlkne, výjev zbledne,
pusto prázdno v semináři,
géniové zavřou krám.
A na Sobotčině tváři
zůstane jen malý šrám.
Erik Gilk: Protože město navštěvuji…
Protože město navštěvuji výhradně v době festivalu, splývají mi obě „Sobotky“ v jedno, což myslím není na škodu věci. Navíc mi prostor města rezonuje s časem začátku prázdnin, kdy tělo i duše potřebují odpočinek, a Sobotka je v parných dnech pro nicnedělání jako stvořená… Čas se tu téměř zastavil, hodiny na kostelní věži pravidelně odbíjejí, ale i ty je slyšet jaksi zpovzdálí, jako by nechtěly do toho stojatého času zasahovat. Člověk nemusí ani vyrazit do lesíka pod Humprecht, aby vnímal ten božský klid. Ano, v Sobotce se moje tělo i duše zklidní, a tím více vnímají realitu kolem sebe. Tiché uličky, roubené chalupy, oprýskanou omítku bývalých obchodů… a k tomu posezení u kávy nebo u piva. Co víc si může skromný jedinec přát? Snad jedině to, aby se sem zase napřesrok vrátil.
Ondřej Hausenblas: Co (nebo kdo) je ten génius loci Šrámkovy Sobotky?
Pozor, tenhle génius je omamný! Vyvolává dojem, že náhle v životě je, nebo může být, všecko na dosah, všecko v pořádku a podle našeho. Město Sobotka má rychlý dopravní systém: vlastní nohy, které člověka za chviličku přes den i v pozdních nočních hodinách a při zamlžené mysli spolehlivě donesou někam, kde lze spočinout. Nohy však slouží i svobodnému procházení, jakému si našinec během roku odvykl. Město má zásobovací systém, který se dlouhá léta zlepšuje: nakonec vždycky najdeme místo, kde nás nakrmí a napojí a osladí, a přitom tam zaručeně narazíte na kupu přátel. Město je – v době festivalu - protkané kulturními bistry a napajedly: takřka všude probíhají dílny, přednášky, představení nebo spontánní srazy s literaturou včetně divadla, případně s hudbou a uměním vůbec. Chcete-li chvilku klidu, usednete v místní knihovně.
Génia loci ovšem spoluvytvářejí lidi! Bývali jsme zvyklí, že se na takovou akci dovezou „umělci z Prahy“, ale to v Sobotce nevládlo nikdy – a trvá to o mnoho víc než půl století. Ovšem nepovstane génius loci tam, kde nejsou geniální účastníci akce: v Sobotce jsou to městští kulturotvorci, dále směs studentek a studentů učitelství z celé republiky, exotičtí i individuální učitelé, a taky heterogenní vrstva hostí zahuštěná dětmi.
Z vysokonapěťového génia vnitřního města se navíc kdykoliv a snadno vyvlékneme do nízkoprahových utěšených prostor v nejbližším okolí: na hřbitově vhlédneme do časů minulých a případně pocítíme i nádech časů budoucích (tak to je). Na cestách kolem Humprechta naši duši očistí romantická nálada hájů a pod Humprechtem můžeme očistit tělo na koupališti (po osprchování prosím). Kratším pochodem dosáhneme až na Kost či na Nebákov, na Trosky.
Za soboteckým géniem loci vlaje dlouhá vlečka pozoruhodných tradic z dávných věků: vítací komitéty na nádraží, Šolcárna, rozmanité skotačivé tance, noční pochody s lípáním, aerobické zpěvy v již zaniklé Humprechtově síni a řada dalších (často utajených) individuálních, párových i skupinových aktivit.
Úžasné je, že sobotecký génius loci není žádný rekreační Mácháč! Je to projev soustředěné a hluboké národní snahy o vzdělanost. Proto jsou výšezmíněné rozkoše jakýmisi korály na pevné šňůře, která vtahuje především budoucí i zkušené učitelky a učitele do světa literatury, vzájemnosti, porozumění a estetických prožitků, aby do takového světa dokázali vlákat a zavést příští generace. Howgh!
Jiří Hlobil: Proč mi Sobotka doposud zní?
Šrámkova Sobotka pro mne stále zní šumně, luzně, šrámkovsky, kamarádsky, nostalgicky, dramaticky, poeticky… navždycky.
Jako student Pedagogické fakulty v Plzni jsem byl vyslán na popud dr. Lederbuchové na recitační soutěž v rámci ŠS. V Boleslavi mi ujel vlak, do Sobotky, kterou jsem navštívil poprvé, jsem dorazil pozdě večer. Magické městečko plné romantických roubenek mě navždy ohromilo. Atmosférou, nedefinovatelnou poetikou, vzácným člověčenstvím, lidmi, které jsem zde později potkal.
První ubytování jsme měli na stadionu, vedle mě na palandě spal tehdejší student DAMU herec Lexa Pyško. On druhý den vyhrál, stejně jako plzeňačka Blanka Voráčová, mně lektoři vytkli zbytečný tragický smutečný přednes. Vážená poroto, já si ale přivydělávám recitací v plzeňském krematoriu. Smích, konec stresu, pohoda… Opožděně díky za rady paní Musilová, pane Hraše.
Dopolední nadčasové přednášky nejlepších odborníků na český jazyk, setkání s redaktory nakladatelství Albatros, vernisáže, výlety s výkladem, návštěvy ateliérů… A večer vždy úžasné představení studentů DAMU divadla DISK, rychlá večeře a potom honem na „Poštu“. Sto lidí sedí u jednoho stolu, na židli stojí a zpívá své balady Aleš Fetters a nenápadný muž v saku a hasičské helmě boří bránice písní Sedí muška na stěně. Není to žádný podivín, ale evropská kapacita v mnoha oborech dr. Karel Samšiňák.
Bere mě díky Helence Ježkové a mé všudypřítomné kytaře mezi vskutku noblesní společnost tzv. Zdělanců na Šolcův statek… Nezapomenutelná setkání s Jurou Demelem, Jaromírem Šimůnkem, Zdeňkem Mlčochem, Vladimírem Komárkem, prozpívané noci s herci Mírou Táborským, Otou Liškou, běhy kolem Semtínské lípy, koupání v kašně na náměstí, noční procházky na Humprecht, do Plakánku, besedy s knihovníky, překladateli, spisovateli a recitátory…
Méně dílen, více času na setkávání, učeného hádání, procházky, uskutečňování moudré a nebetyčné werichovské srandy a hlavně uzavírání neformálních celoživotních přátelství… Olinka Bičišťová , Marie Sekerová, Lada Bechyňová a další stateční v organizačním týmu, díky vám všem za to, co pro Sobotku děláte. Nelze je jmenovat všechny, ale my, co spolu mluvíme, tak o nich a o sobě přeci víme. Stačí třeba zalistovat v půvabných knížečkách holek Haasovek.
Jak všem poděkovat??? Třeba tím, že se budeme vracet, že nám na pozadí sítnice navždy zůstane ta nádherná Mlčochova holka z plakátu, uslyšíme ze Spořitelny verše Hanky Kofránkové a pana Lukavského, budeme se vracet k naší krásné poezii a mateřštině a hlavně nezapomeneme na píseň Znám já jeden krásný zámek nedaleko Jičína.
Je to Humprecht, víte, ten nad Sobotkou!!! Tak brzy na viděnou, na všechny se moc těší VášJiří Hlobil
Ladislava Lederbuchová: Sobotecký genius loci
Ještě zní, krásně mi zní Šrámkova Sobotka… Poprvé jsem tu melodii sounáležitosti lidí uctívajících kult poezie (i próza je básnivá, že?) uslyšela v roce 1968 a od té doby si dopřávám ten koncert každoročně, někdy dokonce i jako hráč. A my kluci a holky, co spolu mluvíme, hrajeme a posloucháme tu „muziku“, po svém čteme a doplňujeme ve Šrámkově básni Sobotka její první verš – „Přicházíme, odcházíme, a zas přijdeme…“, protože i dnes, možná víc než kdy jindy, chceme vzdát hold české řeči, jazyku a literatuře, nejen prožívat atmosféru festivalového města, ale také ji tvořit, být „u toho“ – na přednáškách, autorských čteních, divadelních představeních, v dílnách… Šrámkova Sobotka ze mne, Plzeňanky a lokální patriotky, udělala Sobotčanku volbou.
„Duch místa Sobotka“ do své magie absorboval nenasytně vše, čím pro hodnotu češtiny a literatury žili a festivalu přispěli všichni, kdo se o jeho zrod a další existenci zasloužili a ve spolupráci se vzdělávací základnou EXOD rozvíjeli jeho atmosféru: paní Drahomíra Bílková Kyzivátová, manželé Hejnovi, paní dr. Vítězslava Šrámková, paní Marie Sekerová, paní Olga Bičišťová, pan dr. Karel Samšiňák, pan dr. Jaroslav Šimůnek, pan režisér Jiří Hraše, paní Dana Musilová, paní režisérka Hana Kofránková a další pro mou horší paměť nejmenovaní.
Přes celé Čechy slýchám znít ruch festivalových příprav, i já se vždy připravuji: hotovím srdce a mysl k estetickému holdování a uměleckému hodování. Zním Šrámkovou Sobotkou a beru za svůj poslední verš zmíněné básně – troufám si přát, aby i ona „zazněla mého srdce vlastním hlasem“.
Radovan Lipus: Sobotka a …
Sobotka a genius loci? = Přijedu nesmírně rád, kdykoliv budu moci!
Vladimír Pfeffer: Genius loci Sobotky
Každoročně, a již po několik desetiletí, patří počátek našich prázdnin Sobotce. Přivádí nás sem profesní zájem o český jazyk a literaturu a jim věnovaný festival Šrámkova Sobotka. Ale tím skutečně prvním hostitelem, jenž nám už napořád objevil festival, toto město a tento kraj, byl nezapomenutelný, moudrý a ušlechtilý člověk, vědec, muzejník, znalec výtvarného umění a neobyčejný průvodce po jeho krásách a pamětihodnostech – dr. Karel Samšiňák. A byl to právě on, kdo nám nejen nabídl festivalové pohostinství památného Šolcova statku, ale především přidal neopakovatelný dar – nevšední lidi, obyvatele i návštěvníky Sobotky, kteří se stali našimi novými přáteli a obdivovanými osobnostmi našeho života. Za ta léta jejich počet narůstal, ale čas, bohužel, také přinášel jejich odcházení. Nikdo z nich však neodešel z naší paměti a našich vzpomínek. My jsoucí se opakovaně a s radostným nadšením každoročně setkáváme a toto každoroční festivalové setkávání nám je opakovaně připomíná a nové i dále rozšiřuje. Není možné připomenout všechny, na něž se opakovaně těšíme, ale řadu z nich nemůžeme pominout. Jak na ty odešlé - Karel Samšiňák, Josef Kábrt, Vladimír Komárek, Zdeněk Mlčoch, Jaroslav Šimůnek, František Malý, Lusja Budagogová…, tak především na své současníky – Marii Sekerovou, Olinku Bičišťovou, Helenu Ježkovou, manžele Demlovy a Novákovy, Jirku Hlobila, Hanu Kofránkovou, Ondřeje Hausenblase, děvčata Haasovy…
Sobotka, její duch místa, je ale pro nás také opakované setkávání s Fráňou Šrámkem, s jeho poezií, jeho odkazem. Letošní naše návštěva Sobotky je rámována ještě jednou životní událostí – po padesáti letech jsme museli opustit svůj dosavadní byt, který se nacházel v rodném domě básníka Petra Bezruče v Opavě. Obě místa totiž spojuje souznění v literární historii moderní literatury počátku 20. století, ale i v současném literárním dění – opavský multižánrový festival Bezručova Opava, o rok mladší než Šrámkova Sobotka, je obdobným protějškem soboteckého festivalu – mimochodem kdysi i dramaturgicky vzájemně spolupracujících – a to nám předává největší dar obou vzpomínaných míst – dar českého literárního dědictví, které zvláště v naší současnosti je zapotřebí co nejvíce připomínat, prohlubovat a rozvíjet. Pociťujeme bytostně jeho ohrožení současnými převládajícími globalizujícími politickými idejemi i současným politickým vývojem v naší zemi. Nedopusťme, aby zvítězily nad naší národní identitou a naším národním dědictvím, aby nám vzaly genius loci obou míst.
Alfred Strejček: Génius loci Šrámkovy Sobotky…
🎦 videozdravice Alfreda Strejčka pro 68. ŠS
Génius loci Šrámkovy Sobotky je stejně fyzické jako metafyzické, je v každé dlažební kostce, koupe se v kašně na náměstí, posedává na zápraží Šolcova statku, voní v údolí Plakánku, i u byvší Semtínské lípy, vznáší se a obkružuje Humprecht, je v zádumčivosti hřbitova, ale je i v drolící se omítce jeho zdi, když jsme přes ni o půlnoci lezli, je v každém doušku nočního vína z putující lahve, na níž přibývají polibky…
Génius loci je ve všech těch úžasných lidech, které mi bylo dáno v Sobotce potkat – manželé Hejnovi, paní učitelka Bílková, Eva Seemannová, Jirka Hraše, Aleš Fetters, Karol Bílek, Ota Liška, Marta Hrachovinová, Marie Bílková, Jan Bílek, Daniela a Gabriela Haasovy, Hana Kofránková, Vladimír a Zdenka Pfefferovi, Draga Zlatníková, Gabriela Filippi, Lenka Dědečková, Karel Samšiňák… Desítky dalších blízkých jmen se vynořují, a pak jedna bezejmenná, která se nade mne naklonila, když mě převáželi nemocniční chodbou a zašeptala – Pamatuješ? Naprosto jsem nechápal… – jemně zamrkala – To jsem přece já, ta ze Sobotky…
I to je génius loci Šrámkovy Sobotky. Na tvůj hrob, Jene Ratkine, včerejší a pošetilý…
Ondřej Vinš: Sobotka je v prvé řadě…
Sobotka je v prvé řadě nostalgie po středoškolských dobách, kdy jsem poprvé zavítal pod Humprecht a vracíval se sem díky pohostinnosti rodiny Jindrů. Tak mám zdejší kraj spojený s cyklovýlety, točeným Rohozeckým Skalákem a stínem pískovcových skal. O tom, že zde existuje festival věnovaný slavnému rodákovi, jsem samozřejmě věděl, nicméně jako návštěvník Sobotky Šrámkovy jsem přijel až v roce 2014 coby student bohemistiky. O rok později jsem se stal členem redakce Splavu a seznal jsem, že sem chci jezdit napořád.
Jsem člověk rituálů, neumím si tudíž představit zahájení léta bez krosny a nedočkavého vyhlížení Humpíku před tím, než vlak dorazí na sobotecké nádraží. Těším se na šmoulí zmrzlinu ve Stáze, ruch v zahradě a setkávání se s lidmi, které jsem mnohdy rok neviděl, o to víc je však vyhlížím. Genius loci není pro mne jen místo, jsou to i jeho (byť třebas dočasní) obyvatelé, kteří jej osmyslují a ukotvují tak v časoprostoru naší pěny dní. Sobotka má svá mýtotvorná místa a těší mě, že tu každý rok objevím nějaké nové, ať už je to zvonice kostela nebo půda Šrámkova domu. Jedno bez druhého, místo bez lidí však nemůže existovat. Sobotka je místem mojí paměti, město-text, který čtu každý rok znovu a rád.
Gabriela Zelená Sittová: Genius loci Sobotky, nebo Šrámkovy Sobotky – to je velký rozdíl
Kdykoliv projíždím kolem Sobotky a vidím Humprecht, vnímám silně jeho magnetismus a ruce mi začnou stáčet volant, z autobusu se mi chce vystoupit a nedá se s tím nic dělat. To je – řekla bych – duch Sobotky, jejíž příchuť mám ale jednoznačně spojenou se Sobotkou Šrámkovou.
Genius loci Šrámkovy Sobotky – tak to je vůně prázdninového léta, růží pod Humprechtem, starých domů jako je Šrámkův dům nebo vůně dřeva z Šolcova statku; chuť kávy a zmrzliny v cukrárně na náměstíčku, piva čepovaného v zahradě Šrámkova domu a gumy na konci tužky, kterou člověk omylem ukousne, když přemýšlí o básni; volání papouška z balkónu, hudba ze Šrámkovy zahrady nesená noční Sobotkou, ticho na hřbitově; vedro v lukách a cestou na koupaliště, chládek v kině; noční vizuál: nejromantičtější letní noc plná světlušek, denní vizuál: jakési bezčasí z přelomu století plus minus 70 let (tedy místo, kde se musíte zastavit, když stojí i čas). A především vždycky když přijedu „na Šrámkovu Sobotku“, je mi tak 30 let a všem ostatním ne víc než 40. Tak tohle je „ta moje Šrámkova Sobotka“. Jak se to v té Sobotce vždycky stane?
Jiří Žáček: Milí, co je genius loci Sobotky?
V ráji (i v Českém), tam je blaze,
ať při vodě či při vodce.
Celý rok chřadnu jak strom v Praze,
rozkvétám v Sobotce.
(verše pro sborník ke 40. ŠS)
Pro mě je to především mládí, to literární z veršů básníka mládí Fráni Šrámka a ještě víc to reálné, protože v letech mého mládí se v Sobotce potkávali mladí lidé, studenti, čtenáři, učitelé, herci, s nimiž se dalo debatovat o všem možném, a také flámovat a ponocovat a toulat se Českým rájem. Připadalo mi, že všichni jsou poeticky naladění a spřátelení se sebou navzájem i se světem. Kdybych měl pojmenovat atmosféru Šrámkovy Sobotky třemi slovy, bylo by to Šrámkovo „Léto budiž pochváleno“. Věřím, že to platí i dnes.