program LXVIII. ročníku
Slavnostní zahájení výstavy souboru fotografií autora známého festivalovému publiku nejen z loňské ornitologické procházky.
Výstavu i vernisáž pořádá Šolcův statek.
Podrobnější informace o výstavě.
Výstavu souboru autorovy volné grafické tvorby i exlibris a novoročenek zasvěceně připravil a uvede Ivan Kozel. Atmosféru akce spoludotvoří hudební vklad Jiřího Šlupky Svěráka.
Výstavu v rámci festivalu pořádá spolek Zdělanci.
Podrobnější informace o výstavě.
Divadelní spolek Kašpar
Jsou svátky, zpívá Karel Gott. I v roce 2084 hlas zlatého slavíka stále ještě zní z rádia. Ale co se světí? Není Božský Kája spíš oslavencem? A čím žijí obyvatelé Českých zemí po tzv. druhém obrození? Komu teď patří Karlštejn? Kam mizí ti, kterým se nelíbí nové pořádky? A vyhraje Sáblíková zlatou? Skvělá černá komedie o možné budoucnosti této země od současného českého autora Miloslava Vojtíška (S. d. Ch.).
Režie Šimon Dominik, scénář Miloslav Vojtíšek, hrají Matyáš Greif, Lukáš Jůza, Ondřej Novák, Milena Steinmasslová, výprava Karel Čapek.
Divadelní spolek Kašpar
délka představení: 75 minut
Při pozornějším pohledu zjistíme, že filmaři nebyli k odvráceným stránkám života v socialismu lhostejní. Určitých tabu, jako problémů životního prostředí, mladých lidí nebo handicapovaných, se přes hrozící postih dotkli studenti Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění, amatéři i renomovaní tvůrci. Pásmo vybraných krátkometrážních snímků od Vladimíra Kavčiaka, Rudolfa Mihleho, Olgy Růžičkové, Evalda Schorma, Jana Švankmajera a Bohuslava Vašulky ze sbírek Národního filmového archivu sestavili a uvedou Jiří Horníček, Terezie Hlaváčková a Alena Šlingerová.
Mrtvé řeky (Olga Růžičková, 1956)
Záchytná stanice (Bohuslav Vašulka, 1963)
Křepelky (Evald Schorm, 1969)
Novicka (Vladimír Kavčiak, 1969)
Kostnice (Jan Švankmajer, 1970)
Nás se to netýká? (Rudolf Mihle, 1981)
celková délka pořadu: 65 minut projekce + průvodní slovo
✟
Mši svatou slouží děkan Václav Novák.
Připravte si prosím sluneční brýle, kšiltovky a paraplíčka. Letošní zahájení bude totiž potřeba řádně odstínit. Žánry se smísí. Ze stínu k vám budou promlouvat dcera Radovana Lipuse, spolubydlící Honzy Trče, ten, který hrál v Kousku nebe, a ten, co hraje vždycky večer na zahradě na kytaru. Identity budou odhaleny.
Dospělí účastníci recitačních dílen prezentují připravené texty a rozdělí se do pracovních skupin.
Tradiční procházka po soboteckých prostranstvích, letos se vzpomínkou stého výročí od narození Šárky Štembergové Kratochvílové. Začátek na Šolcově statku. Prostor města a festivalu se zastaveními věnovanými uměleckému přednesu, divadlu a hudbě. Účinkují recitátoři přehlídek Dětská scéna a Wolkrův Prostějov. O hudební zpestření se postará flétnové rodinné uskupení Flauti felici. Režie a scénář Lada Blažejová.
V průbehu festivalu si také můžete prohlédnout stálou restrospektivní výstavu v sále Městského divadla, která dokumentuje historii Studia Šrámkova domu včetně působení jubilantky.
Neformální seznámení lektorů a účastníků festivalových dílen, domluva rozvrhu a předání pracovních materiálů.
Spojení nástrojů, které sólově slýcháme pouze výjimečně. Většinou zůstávají ve stínu orchestrů či barokních komorních ansámblů. Mohou z něho vystoupit, místo na slunci si právem zaslouží! Zveme na cestu třemi hlavními slohovými obdobími, ve kterých hudba pro toto nástrojové obsazení vznikla, barokem, klasicismem a 20. stoletím. Zazní skladby od chaconny až po tango. Hrají Štěpánka Skalická a Radovan Skalický.
program koncertu
Představit Milku. Představit si Milku. Milku ženu. Milku bábu. Milku múzu. Milku bojovnici. Milku úřednici. Milku básnířku. Milku lyrickou, ouřadující, horující, přízemní, bořící, budující, schůzující, patetickou, banální, pečující, hudrující, cukrující. Milku milující. Milku Fráňovu. Milku Fráňotvornou. Milku an sich? Jevištní představování si Miloslavy Hrdličkové Šrámkové, zakladatelky festivalu Šrámkova Sobotka.
Režie Studio Milčina domu, scénář Adam Hošek, Jan Trč, hraje Anna Josephová, choreografie Anna Josephová, hudba Zdeněk Dočekal.
HLAS kontra BAS
Autorská hudba ve dvou jen akusticky, obnaženě, bez vystlání dalšími doprovodnými nástroji. I když nakonec spíš ve třech – je tu ještě loopstation, přístroj umožňující vrstvit stopy kontrabasu i hlasu. Jasné mantinely a současně i veliká svoboda. Propojení hodně nablízko. Setkání křehkosti i pevnosti. Poetické, folkové i experimentální. Splněný sen Ridiny Ahmedové a Petra Tichého.
Přihlášení účastníci dětských tvůrčích dílen se v doprovodu dospělých zaregistrují a seznámí s lektory.
⚠️ pro nemoc došlo k náhradě přednášející oproti plánovanému programu.
Přednáška představí genezi knihy Zdeňka Šmída Trojí čas hor (1981) při přípravě publikace autorské parafráze jedné sudetské německé pověsti. Překážky normalizační nakladatelské politiky odsunuly Pověst o Hanesu Gruberovi do stínu tehdy žádané literární produkce, přestože Šmídovy obrazy dávné Šumavy s jejím geniem loci byly a dodnes jsou originální inovaci žánru.
V zasněženém Slezsku, jež Krista nezná.
Narozen v Ostravě (*1969), pochází z Hlučínska. Vystudoval Vysoké učení technické v Brně. Pracoval jako nakladatelský a časopisecký redaktor, dnes vlastní architektonický ateliér. Věnuje se literatuře a hudbě. Bibliografie zahrnuje básnické sbírky Chilia (1995), Villa diabolica (1998), Pruské balady (2006), Slezský román (2011) – za něj byl nominován na Cenu Josefa Škvoreckého, Lanovka nad Landekem (2020), Borderline Frau (2021). Byl také navržen na Drážďanskou cenu lyriky.
Koncepce programové linie Čtení ve stínu od dramaturga a moderátora Romana Polácha.
⚠️ oproti tištěným materiálům došlo k záměně pondělního a čtvrtečního čtení
⚠️ a změna místa
Vystoupení inspirované poetikou knih Heleny Skalické A to si pak můžeš řikat, co chceš, kterou připravil básník a překladatel Pavel Novotný z nahrávek jejích vzpomínek, a posmrtnou antologií Jana Badalce Samolibé verše. Autorka, pozoruhodná „art brut“ výtvarnice, prožila kruté dětství, nesčetné pobyty v psychiatrických ústavech, existenci mezi feťáky a bezdomovci s metráky cigaret a hektolitry alkoholu. Básník, herec a pražský průvodce byl také roky na ulici, síla jeho textů spočívá v glosování neutěšené doby skrz emotivní prožitky křehkým komentářem.
Režie a scénář Lada Blažejová, Věra Bočková, Alice Knoblochová, Eliška Nedvědová, hrají Josef Blažej, Věra Bočková, Vojtěch Linka, Alice Knoblochová, Eliška Nedvědová, Filip Šisler.
Shakespearovo dramatické dílo je dnes považováno za v pravém slova smyslu kanonické. Každý kánon je ale výběrový, každá doba si tvoří svého „Shakespeara“. Pokusíme se ukázat různé varianty pojetí tohoto dramatika, které jsme si u nás postupně vytvořili. Následně se zaměříme na některé spíše pomíjené prvky jeho her. Často ho chápeme jako velkého básníka, prozkoumáme i to, co někdy pomíjíme: dvojsmysly a vulgarity, obrazy násilí a krutosti. Tušíte, ve kterém Shakespearově kuse umře nejvíce postav?
Doc. MgA. David Drozd, Ph.D., je dramaturg, překladatel a teatrolog. Působí na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění a na Katedře divadelních studií Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Zabývá se teorií divadla (zejména strukturalistickou), analýzou inscenace a dějinami české divadelní režie. Příležitostně překládal hry z angličtiny (Martin Crimp, Sarah Kane) a skotštiny (Sue Glover, Liz Lochehead, David Harrower).
⚠️ změna místa
Muzikant nechal projednou namísto tónů řádit svoji fantazii. Vznikla knížka plná jazykových hříček určených k četbě, ale ještě víc k poslechu. O tom svědčí instrukce na začátku celého dílka: Čti ušima! Autor doplní interpretaci zpěvem několika písniček, které jsou součástí jmenované publikace. Na závěr zapěje některé své novější písně a přečte básně určené též dospělým.
Délka programu 45 minut.
⚠️ změna místa
Skladatel, textař, zpěvák, pianista a pedagog žije v Praze. Učí tvorbu písňového textu a příbuzné hudební obory na Konzervatoři a Vyšší odborné škole Jaroslava Ježka, přednáší rovněž na Divadelní akademii múzických umění. Zhudebňuje texty různých básníků, skládá scénickou hudbu pro různá divadla, rozhlasové inscenace a audioknihy. Vystupuje sólově i s vlastní kapelou Nejenblues. Na Šrámkově Sobotce tradičně vede dílnu sborového zpěvu.
Divadelní spolek JEDL
Život a dílo básnířky Suzanne Renaud, manželky básníka a malíře Bohuslava Reynka. Protnutí dvou zcela odlišných světů Francie a Vysočiny. Básně a úryvky z korespondence poskytují příležitost poznat umělkyni s pozoruhodným, nebývale bohatým vnitřním světem a s hlavou místy v oblacích. Ale současně ženu pragmatickou, jež realitu života plnou turbulentních zvratů dokáže přijímat s nadhledem a nohama pevně na zemi. Na základě knihy Lucie Tučkové.
Režie soubor, scénář Lucie Trmíková, účinkují Lucie Trmíková, Markéta Cukrová (zpěv), Adam Melíšek (violoncello).
Poslední nakonec – soubor literárně-dramatického oboru ZUŠ Mladá Boleslav
„Srdečně vás zveme na slavnostní zdobení a vynášení Morany. Tato akce je pod záštitou ženského spolku Čubčí láj. Opakuji…“ (hlášení místního rozhlasu)
V tanečně stylizovaném podání čtyřčlenného dívčího kolektivu poskytuje vrcholná básnická sbírka Karla Šiktance Český orloj inspiraci především pro atmosféru jejího celku, který osciluje mezi básnickými metaforami souvisejícími s proměnami roku (vynášení Morany, otvírání studánek, dožínky, vánoční zvyky), ozvěnami folklórních obyčejů a jejich současným přijímáním.
Režie a scénář Lada Blažejová a Poslední nakonec, hrají Alice Knoblochová, Věra Bočková, Eliška Nedvědová, Kateřina Císařovská, choreografie Anna Josephová, kostýmy Olinka, technik Josef Blažej ml.
Patrně nejslavnější kniha Josefa Váchala vznikla jako hold šestákovým krvákům 19. století. Nekonečně splétané a nepravděpodobné zápletky sloužící k vyprávění plnému zvratů a děsivě krvavých střetů autor dovádí k dokonalosti až parodické. Režisér Vít Vencl navíc metaliterární rovinu předlohy transponuje do rozhlasového prostředí. Nejen že se setkáme s podáním tří skvělých vypravěčů – Miroslava Hanuše, Jiřího Hromady a Marka Němce, ale také s režiséry ozvučení pořadů, kteří pro pořádný krvák nemůžou používat obarvenou vodu! Uvede Petr Gojda.
Souhrnná informace k poslechovým pořadům.
Pojem optimismus je v obecném povědomí často spojován s povinně budovatelským úsilím 50. let 20. století. Jeho kořeny však sahají až k počátkům národního obrození, kdy se stal klíčovou součástí vlastenecké ideologie. Již od těchto dob jej začal doprovázet – jako jeho nežádoucí stín – také pesimismus. Zřetelně se projevil v tvorbě Máchově, Nerudově, Vrchlického i Zeyerově. Nastíníme skryté, ale o to více fascinující dějiny pesimismu v české literatuře 19. století.
Literární historik působí v Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR, zároveň vyučuje na Ústavu české literatury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Specializuje se na českou literaturu 19. století, zvláště na literární parnasismus, realismus a naturalismus. Podílel se na několika kolektivních projektech (např. k výzkumu Rukopisů), společně s M. Charyparem připravil pro Českou knižnici výbor z díla Vítězslava Hálka (2020). Je spoluautorem brněnského literárního místopisu brnopoeticke.cz.
Výstava archiválií z písemné pozůstalosti Milky Hrdličkové Šrámkové ke 140. výročí narození. Uvede knihovnice Magdaléna Šrůtová, výklad podá archivář Jan Bílek, úryvky z Milčiny korespondence přednese Anna Josephová.
Podrobnější informace o výstavě.
Exkurze do muzea Fráni Šrámka a Milky Hrdličkové Šrámkové. Spisovatel v Sobotce a místní šrámkovská tradice, ke které patří i náš festival. Výklad podá Olga Bičišťová.
Obecná informace o muzeu.
Souběžně s festivalovým programem budete mít letos příležitost zažít Autoteatro.
O pondělním scénickém čtení Poezie periferie s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
Rovnost je nedílnou součástí obřadu.
Pražský básník (*1988) a překladatel z angličtiny a francouzštiny. Autor knih Pod dlažbou (2016), nominované na cenu DILIA Litera pro objev roku, Reál (2018), nominované na Cenu Jiřího Ortena, a Země slunce (2021). Spoludržitel Drážďanské ceny lyriky za rok 2018. Jeho básně byly přeloženy do řady evropských jazyků. Působil jako porotce ve dvou ročnících soutěže Básne SK/CZ a jednom ročníku Drážďanské ceny lyriky.
Koncepce programové linie Čtení ve stínu od dramaturga a moderátora Romana Polácha.
Nové a slovy některých recenzentů doposud nejvěrnější a nejucelenější překlady klasiky nonsensové poezie a pochmurných či sarkastických vizí Christiana Morgensterna vyšly v objemném svazku pod názvem Šibeniční písně, Jdujen a t. d. v nakladatelství Malvern v roce 2022 péčí překladatele Martina Haška. Jeho práce na překladu začala na dílně Šrámkovy Sobotky pod vedením Tomáše Dimtera, který rozhlasové pásmo připravil. Účinkují Jaromír Meduna, Marek Němec a Tomáš Dimter. Režie Vít Vencl. Uvede Petr Gojda a Tomáš Dimter.
Souhrnná informace k poslechovým pořadům.
Mnohé menší i větší etnické skupiny se kvůli politickému vývoji nedočkaly své státnosti a staly se „národy ve stínu“. Jedním z marginalizovaných národů jsou Hazárové, obývající některé regiony Afghánistánu, Pákistánu a Íránu. Kvůli odlišnému náboženství, jazyku a fyziognomii byli označeni za „ty jiné“ a vystaveni represím hraničícím v dnešním chápání s genocidou. Na okraji afghánské společnosti zůstali v podstatě po celé 20. století. Jejich postavení se věnoval např. Khaled Hosseini v románu Lovec draků.
PhDr. Petr Pelikán absolvoval obor orientalistika-arabistika na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Na Kábulské univerzitě studoval afghánskou perštinu – darí. Věnuje se islámu, přednáší o něm na Katedře blízkovýchodních studií Západočeské univerzity. Druhým okruhem jeho zájmu je migrace, pracoval jako poradce premiéra. Vydal např. Sunna, pramen islámského práva (1997) a Zahrady spravedlivých, překlad sbírky výroků proroka Muhammada (2008).
Mgr. Adriana Stříbrná vystudovala perštinu a dějiny a kulturu islámských zemí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působila v neziskovém sektoru se zaměřením na mezikulturní dialog, dále jako překladatelka a učitelka jazyků. Nyní je kurátorkou Sbírky Blízkého východu a Střední Asie v Náprstkově muzeu mimoevropských kultur. Zabývá se etnografií, uměním, kulturní historií a literaturou Turecka, Íránu, Afghánistánu a dalších oblastí perského kulturního okruhu.
Divadlo DIP
Škola. Lavice. Spousta nového. Musíš se všechno naučit. Přečti, napiš, spočítej. Není to lehký úkol, že? Interaktivní hravá pohybová inscenace ukazuje, jak na děti může působit školní prostředí. Že je těžké nejen počítat, ale i promluvit před celou třídou, že stěžejní není jen naučit se psát, ale naučit se komunikovat, najít si kamarády a najít si své místo v kolektivu. Přestože to není snadné, vznikají právě tady první pevná přátelství. A to za to stojí.
Délka programu 50 minut.
Režie Juliána Vališková, scénář Divadlo DIP, hrají Dagmar Říhová, Jakub Vladislav Štrejn, scénografie Andrea Hurych, hudba Matěj Záhořík.
Divadelní společnost Masopust
Česko jako vyprahlá krajina, kterou dusí tuny slevových letáků, titulky bulvárních novin a paranoidní výkřiky z internetových fór. Mrtvý prostor lemovaný parkovišti, křovím a skladovými halami nadnárodních společností. Mladý muž odchází od rodiny, od své ženy, s níž má dvě děti, a najde si mladší ženu, se kterou navazuje vztah… Glosa stavu naší současnosti s nadsázkou i bolestnou pravdivostí. Jevištní adaptace prozaického debutu českého básníka píšícího pod pseudonymem Elsa Aids.
Režie Jan Mikulášek, dramaturgie Tereza Marečková, jevištní adaptace Jan Mikulášek a kol., hrají Miloslav König, Šimon Krupa, výprava Petra Vlachynská.
Originální forma stojící na pomezí storytellingu, scénického čtení a improvizace. Frank Weisse je Němec žijící v České republice, který se česky naučil až v dospělosti. Literárně je aktivní od dětství. Reflektuje historické události z německé perspektivy, vypovídá o absurdních a paradoxních poměrech od dob Československa a NDR až po současnost. Ústředním tématem příběhů s místy až hrabalovskou poetikou je český jazyk, zdůrazněné jsou motivy jako hranice, jazykové bariéry a každodenní potíže. To vše ve formě specifické poezie, autentické a srdečné jazykové hry.
Připravil a hraje Frank Weisse – MEZiUM.
Pásmo čtyř mezinárodně oceňovaných snímků představí tvorbu talentovaných filmových nadějí. Deniska umřela od Philippe Kastnera citlivě vypráví o chlapci, kterého zaskočí ztráta domácího mazlíčka. Intimní drama Petra Pylypčuka Osmý den, které mělo premiéru na festivalu v Cannes, sleduje vzdorovitou dívku vymaňující se z náboženské sekty. Skutečný příběh ženy, jež přežila sexuální napadení, zachycuje animovaný dokument Natálie Durchánkové Přes střepy. Závěr přinese divoký sestup do podvědomí ve snímku Electra na Oscara nominované autorky Darii Kashcheevy.
⚠️ na webu byla nějakou domu uvedeno jako místo promítání zahrada, šlo o omyl, platí údaj z tištěných materiálů, promítání proběhne v Městském divadle.
Pohled na skupinu intelektuálů sdruženou Karlem Čapkem v Praze v letech 1924–1938. Ke svému setkávání neužívala předpokladatelný odpovídající prostor kavárny a po vzniku reprezentativního Společenského klubu nepřesídlila ani do jeho místností v barokním paláci v centru metropole. Cíleně se uchýlila mimo veřejná místa. Kdo do stínu unikal? Jaké pro to byly důvody? A jak takové jednání vnímalo okolí? Připomeneme letošní sté výročí vzniku pátečníků.
Archivář, editor a historik. Pracoval v Literárním archivu Památníku národního písemnictví a v Masarykově ústavu Akademie věd České republiky. Od roku 2006 působí na Katedře českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Zpracoval na čtyřicet archivních fondů a na svět pomohl více než dvacítce knih, např. Korespondence T. G. Masaryk – Karel Kramář (2005) a Světová premiéra RUR: Čapkovo drama v Hradci Králové (2023).
Čapkova fotografická vášeň netrvala dlouho a vrcholila v letech 1930–1932, kdy vznikla i většina jeho fotografických portrétů pátečníků (včetně snímků Fráni Šrámka). Autorské představení nové knihy.
Článek o publikaci.
O pondělním scénickém čtení Němec Frank Weisse k českým poměrům aneb boj s češtinou s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
Z rozhodnutí majitele domu.
Vyrostl na Valašsku (*2003), studuje v Brně. Poezii publikoval v několika literárních časopisech, v roce 2022 mu v nakladatelství Dobrý důvod vyšla debutová básnická sbírka Vězeňská strava. Zabývá se levicovou teorií i praxí, působí v Iniciativě nájemníků a nájemnic, pracuje jako výzkumník. Hraje na tenorový saxofon, hudebně působí pod pseudonymem Albert Wawracz. Snaží se kombinovat tradici free jazzu, hluku, poezie, modulární syntézy a elektroakustické performance.
Koncepce programové linie Čtení ve stínu od dramaturga a moderátora Romana Polácha.
Patří lyrika do starého železa? Zbývá v Sobotce místo také pro druhého kanonického básníka? Může Václav Šolc ještě zazářit v rytmu současnosti? Verše z jeho jediné sbírky Prvosenky ožijí v rámci participativního čtení, ve kterém bude v hlavní roli divácká imaginace. Staňte se součástí comebacku soboteckého rodáka, jehož slova dokážou oslavovat jednoduché radosti života i reflektovat jeho tíživější stránky.
Režie Jolanta Lipková, scénář Jolanta Lipková, Veronika Macková, hrají Marek Musil, Alžběta Panýrková a Matěj Konečný.
První písemná zpráva o Sobotce… K poznání místa konání našeho festivalu patří přehled o jeho minulosti. Příležitost se něco dozvědět přichází s vlastivědným výkladem historika Karola Bílka. Začátek před Šrámkovým domem. Zvuk zprostředkují bezdrátová sluchátka.
HorDa – Dětská divadelní skupina České besedy Horní Daruvar v Chorvatsku
ČMůžeme být přátelé bez ohledu na národnost? Na konci druhé světové války se v pohraničních lesích snaží židovské děvče a český kluk najít něco k jídlu. Místo toho narazí na podivuhodnou bytost. Bába Bedla je trochu houba a trochu stařena. Když se jí dotkne dítě v nesnázích, pomůže mu. Divadelní představení podle knihy Markéty Pilátové se začalo klubat v Chorvatsku v Dětské divadelní skupině České besedy Horní Daruvar úsilím dětí a rodičů s českým, chorvatským i jiným podhoubím.
Délka programu 35 minut.
Režie a scénář Ilona Kirchnerová, hrají Ivona Bakunić, Lucije Bakunić, Jan Stanja Bartoš, Lucije Stanja Bartoš, Julie Stanja Brdar, Vita Čakarić, Lora Hlušička, Karla Horvat, Anika Malina, Lana Malina, Marek Malina, Mikel Malina, Tomáš Malina, Jakov Strejček, Petra Šepl, Klara Valdgoni, scénografie Jitka Jílková, Ilona Kirchnerová, Vlatko Malina, kostýmy a hudba HorDa.
„Z těch chalup dole každý z nás / měl o jednoho kmotra víc.“
Tak veršoval Fráňa Šrámek v básni Humprecht. Zámek nad Sobotkou prošel v posledních letech všestrannou renovací. Barokní letohrádek patřil kdysi stejně jako město Sobotka do inventáře panství Kost. Při pozemkové reformě za první Československé republiky ho do vlastnictví získalo naše město. Rozzářeným klenotem provede dlouholetá kastelánka Dagmar Faměrová.
Jednodenní mail art seminář, podrobnější informace na stránce dílen.
Po malebných cestách Českého ráje (okolo Kosti, přes Plakánek a Vesec) pro okysličení kulturou znavených těl jsme pro vás připravili běžecký závod i pochod, který je otevřený účastníkům festivalu, domácím i přespolním běžcům a chodcům i náhodným kolemjdoucím. Start a cíl je na koupališti v Sobotce. Trasa měří 11 km, což jsou přibližně 2 hodiny svižné chůze. Registrace od 17.00 na koupališti, start chodců v 17.15, start běžců v 18.00, vyhlášení tamtéž. Připravuje Jan Jirásek.
Křehké tóny akustické kytary doplněné temnější postrockovou melancholií. Postfolk i táborák. Za nehty jiskří léto. Čajovna Jedna báseň napsala: Hořící deníkové zápisy na pozadí geologického času. Písně o konci světa, vzpomínkách, tichu, blízkosti, vzdálenosti. Písničkářský projekt kytaristy Jakuba Šedého v doprovodu kontrabasisty Petra Pijáčka.
hudební ukázky z alba Neslyším ticho
zdroj videa: facebook nerostu
Oba středeční koncerty jsou v předprodeji nabízeny pouze společně, jednotlivé vstupné bude možné zakoupit pouze na místě (platba v hotovosti).
Alternativní, experimentální rap s nášlapem do tvrdé elektroniky. Pokus o přesah. Divadlo. Show. Pohyb. Hype. Dvě entity, jedna energie. Když to není nahlas, tak to není dobrý. Zahřátí prokřehlých rukou o hořící Kapitol. Žádná crew, ale dvouhlavej palcát. Pražské duo jde proti proudu domácí rapové scény, nabízí lék vynalézavých i surreálných textů. Ivo Sedláček a Dan Kranich!
Oba středeční koncerty jsou v předprodeji nabízeny pouze společně, jednotlivé vstupné bude možné zakoupit pouze na místě (platba v hotovosti).
Rozhlasový horor scenáristy a režiséra Víta Vencla si vypůjčuje motivy hned z několika děl Edgara Allana Poea, především z povídky Předčasný pohřeb. V příběhu excelují démonický Martin Finger a nevinné oběti Elizaveta Maximová se Zdeňkem Piškulou. V podzimním odpoledni se na zámku Hroby po skončené prohlídce loučí kastelán s turisty, byla to poslední prohlídka sezóny, možná proto je v obleku. Dva účastníci mají ještě objednanou exkurzi do krypty. Poslech formou silent disco. Uvedou Petr Gojda a Vít Vencl.
Souhrnná informace k poslechovým pořadům.
Na samém konci slovnědruhové řady spočinuli nenápadní velikáni, schopní zastat funkci a smysl celé věty: citoslovce, interjekce. Víme to ze školních hodin češtiny. Dost možná nás jako lidstvo, s určitostí jako lidské jedince provázejí od samého počátku. Neopouštějí nás ani v momentech, kdy nejsme mocni řádného slova. O tom, kde začíná jazyk a kde končí interjekce, především ale o člověku, který jazyka v jeho pestrosti užívá.
Bohemista, jazykovědec se zaměřením na sémantickou morfologii, větnou syntax, slovotvorbu, lexikologii a stylistiku. Vědecký pracovník Oddělení gramatiky a Oddělení současné lexikologie a lexikografie Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, současně akademický pracovník Ústavu bohemistiky a knihovnictví Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity. Hlavní redaktor časopisu Korpus – gramatika – axiologie. Autor řady kapitol současných velkých gramatik spisovné češtiny.
O pondělním scénickém čtení Primula veris Revival s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
Projdi mým záznamem v duhovkách Páně.
Zlínská rodačka (*1997) je katolická básnířka, svůj titul MgA. chápe jako označení akademického performera. Studovala na FaVU VUT v Brně a strávila semestr Wydziałe Intermediów ASP Jana Matejki w Krakowie. Eviny články byly publikovány v časopisech Artikl, CEDIT, Opera+, Taneční aktuality, a Hatefree Culture. Její básnický debut Křížeček na čelo (2023) vydaly Větrné mlýny jako 7. svazek edice MLAT. Básně z této sbírky otiskly i časopisy Host, Tvar a Prostor Zlín.
Koncepce programové linie Čtení ve stínu od dramaturga a moderátora Romana Polácha.
⚠️ oproti tištěným materiálům došlo k záměně pondělního a čtvrtečního čtení
Co dokážou udělat lidé pro peníze? Kryštof Hádek, Oldřich Kaiser, Václav Neužil nebo Tatiana Vilhelmová v hororové komedii režiséra Aleše Vrzáka z cateringové agentury od Petra Pýchy a Jaroslava Rudiše. Zápletku odstartuje telefonát bohatého a extravagantního podnikatele. Agenturu zastřešuje slogan „Ugrilujeme vaše sny!“ Její provozovatelé – Martin, Bára a Ondřej – neprožívají nejšťastnější chvíle podnikání. Bářino mechanické přikývnutí na podnikatelův požadavek začne dostávat konkrétní obrysy. I přesto, že jeho snem je ugrilovat člověčinu. Uvedou Petr Gojda a Aleš Vrzák.
Souhrnná informace k poslechovým pořadům.
Stíny hrály v krajinomalbě od počátku důležitou roli. Manýrismus poprvé formuloval paralely mezi zachycením ideální i konkrétní přírody a stavy lidského nitra. Inspirace stínohrou v „Platonově jeskyni“ dala vzniknout uměleckým průnikům do prostředí, kde se v ideálních umělých světech rodí tvar a světlo ze tmy a chaosu. Romantikové, jako například Caspar David Friedrich, na svých obrazech ukazovali, že lidská bytost nepozná vše rozumem. Metaforou této představy se stala krajina, kde horizont zastírala mlha, opar nebo bouře, a stíny duše začaly převažovat.
PhDr. Eva Bendová, Ph.D., absolvovala dějiny umění na Univerzitě Karlově a tamtéž je odbornou asistentkou Katolické teologické fakulty. Dále působí na Fakultě architektury a designu liberecké Technické univerzity. Pracovala jako kurátorka Národní galerie, uspořádala řadu výstav věnovaných vizuální kultuře, umění a architektuře 19.–21. století. Vydala několik publikací. Sleduje umění ve společenských a teritoriálních souvislostech jeho vzniku, v kavárnách, ulicích města i volné krajině.
Prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D., vystudoval historii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a tamtéž působí na fakultách Pedagogické a Katolické teologické, kde rovněž vede Ústav dějin křesťanského umění. Souběžně pracuje v Centru humanistických studií Moravského zemského muzea. Působil v Národní galerii, nakonec jako generální ředitel. Autor mnoha publikací a organizátor výstav. Zabývá se uměním a kulturou 16.–19. století s důrazem na baroko a dějinami sbírek a sběratelství.
Caspar David Friedrich: Ráno (1822)
Performativní čtení s audiovizuálními prvky. Po krásném podzimním dnu se maminka s holčičkami vrací domů. Čekají, že jim otevře tatínek, ale ten doma není a nepřichází. Místo něj nakonec zazvoní pan Nikdo. Hororová miniatura plná napětí i humoru pojednává o strachu a beznaději a o tom, jak je porazit. Interpretaci doplní animace Nataši von Kopp a zvukové efekty Jakuba Ondříčka.
Délka programu 45 minut.
Spisovatelka (narozena 1975) žije v Berlíně. Vystudovala dramaturgii a scenáristiku na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění. Vytvořila dvě knihy pro děti, několik knih pro dospělé, rozhlasové dokumenty, scénáře a editovala řadu básnických antologií. Performativní čtení titulu Pan Nikdo a bílá tma (2022) nastudovala loni jako četbu pro stanici Rádio Junior Českého rozhlasu. Na letošní Šrámkově Sobotce vede také dílnu autorského psaní.
Divadlo D21
Uplynulo skoro osm desetiletí od smrti třetího československého prezidenta. Emil Hácha zemřel při čekání na soud v nemocnici pankrácké věznice. Po neveřejném obřadu byl pohřben do neoznačeného hrobu jako zavrženíhodný kolaborant a zrádce národa. Až po sametové revoluci se dočkal alespoň částečné rehabilitace, spory o jeho osobnost se však vedou dál. Lze je ale vůbec někdy definitivně a spravedlivě rozhodnout? A co tyto diskuse vypovídají o dnešku a o nás samých?
Režie Jakub Vašíček, scénář Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček, hrají Ivana Huspeková, Hana Mathauserová, Daniel Čámský j. h., Petr Reif j. h., výprava Karel Czech, hudba Daniel Čámský.
délka představení: 85 minut bez přestávky
Urodlévání před branami tajemství, pokorné vyčkávání na příchod dotýkajícího se. Proč o samotě své přec nikdy nejsme sami? Může se dostat světlo do míst obestřených oblakem nevědění temným pro svůj přílišný jas? Mystické putování od hloubky propasti až daleko k výšinám s tvorbou Jana Kameníka, osobnosti, jejíž jméno skrývá jednu z největších českých básnířek 20. století, Ludmilu Maceškovou. Charakteristickým rysem její poezie shrnuté do svazku Básně je záznam reflexí, které nesou výrazný spirituální akcent umocněný filozofickým sdělením.
Režie a scénář Věra Halamásková, hrají Kateřina Coufalová a Vlastimil Žwak.
Každý rok opustí tento svět někdo, komu říkáme básník – člověk s darem jazyka, myšlenky a citu. Diváci i účinkující se s umělci rozloučí způsobem nejpatřičnějším, kolektivní vzpomínkou na vytvořené dílo. V tradičním pořadu účinkuje Císařovo nové divadlo – a především vy. Uvede Jan Smolka.
Vraťme se k původu naší teatrality, k lidové kultuře obřadní i zvykoslovné, k magii, mytologii i slovesnosti s jejím principem vyprávění, tedy sdělování příběhů. Mnohé ludické prvky z dávného dědictví Slovanů (a jejich předchůdců) přežily ve stínu dominující křesťanské kultury a objevují se v našich životech dodnes. Vyjdeme z dlouholetého studia historických pramenů literární povahy, ze studia oborů archeologie, antropologie, etnografie a divadelní historie.
Kurátorka Oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea v Brně a vědecká pracovnice Kabinetu pro výzkum divadla a dramatu a také pedagožka dějin divadla, scénického šermu a soubojů na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění. Vystudovala divadelní vědu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Zabývá se problematikou dějin českého divadla, etnografií, antropologií, kulturní historií, kvantovými teoriemi a neurovědami. Vydala např. monografii Zpřítomnit nepřítomné. „Sorry za monolog“ (2020).
O pondělním scénickém čtení Býti stromem v tiché zemi s Liborem Vackem.
Souhrnná informace o semináři.
A málokdo knězi věří tíseň na hostině.
Olomoucká básnířka (*1991), vystudovala český jazyk a literaturu a hudební výchovu na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Je autorkou básnických sbírek Skrýše (2018), Tíha vlny (2020) a Koutnice (2024). Je zastoupena v antologiích Nejlepší české básně (2018) a Krátká báseň (2020). Působí jako organizátorka literárních pořadů a lektorka na letních setkáních Ars poetica. S manželem a čtyřmi dětmi žije ve Velké Bystřici u Olomouce.
Koncepce programové linie Čtení ve stínu od dramaturga a moderátora Romana Polácha.
Co přinesla dílna německého překladu a autorského psaní? Frekventanti čtou ze svých textů.
⚠️ pořad nebyl plánován v tištěných materiálech
Studio Damúza
Pouliční loutková pohádka o tom, kam až můžete dojít, když neumíte lítat. Dva vypravěči, jedna loutka, vozembouch a něco jako flašinet. Byl jednou jeden Honza. Honza byl pták. Na jednoho ptáka docela velký příběh… Inscenace vznikla jako semestrální práce studentů Katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty Akademie múzických umění, již pár let si však volně putuje po širém světě – skoro jako pták!
Délka programu 35 minut.
Režie a scénář Studio Damúza, hrají Šimon Dohnálek a Daniel Horečný, scénografie Mária Kromárová.
⚠️ Oproti tiskovým materiálům došlo ke změně místa představení, bude odehráno na farní zahradě.
Při 68. ročníku festivalu s tématem Ve stínu se do centra pozornosti dostali lidé, kteří se z nejrůznějších důvodů neřadí ke známým a úspěšným, protože je něco nebo někdo zastiňuje či se nám to tak jen zdá. Mohou to být i celé profese, bez nichž si nelze představit fungování literární kultury, jako je archivář, bibliograf či nakladatel. V jakém stavu a postavení jsou dnes tato řemesla? Jak se vyvíjela, jak se prezentují a jaké mají cíle? Co o nich víme a jak o nich smýšlíme? Do debaty přijali pozvání novinář a spisovatel Karel Hvížďala, pracovník Památníku národního písemnictví / Muzea literatury, muzejník Lukáš Prokop, lexikografka Ústavu pro českou literaturu Akademie věd ČR Alena Přibáňová a šéfredaktor nakladatelství Paseka Jakub Sedláček. Moderují Jan Bílek a Irena Vaňková.
Co v průběhu týdne ve stínu nalezly festivalové tvůrčí dílny? Ukáže se ve výstupech performativních, pěveckých, recitačních i rozhlasových!
Výstup učitelské dílny věnovaný životu klavírní virtuosky a hudební skladatelky Clary Schumannové. Klavírní doprovod Josef Picek.
Trh s lokálními, čerstvě sklizenými výpěstky, řemeslnými a uměleckými výrobky a lahodnými dobrotami od šikovných rukou. Snad budou i nějaké nepomrzlé třešně z Českého ráje (nebo odjinud?). Vystoupí sobotecké mažoretky, sokolky s aktuální sletovou sestavou a zazpívá Kristýna Kopalová. A to nemusí být všechno… Výtěžek z tradičního dobročinného bazárku pomáhá zkvalitnit život ve městě. Setkání s přáteli, nákup kvality, podpora neziskové organizace! Pořádá Spolek rodáků a přátel města Sobotky.
Prezentaci festivalových dílen tradičně zakončí výstupy dětské… A ze stínu na výsluní vychází 69. ročník.
Snímek patřící do cyklu Památky a jejich lidé, jenž je projektem Společnosti ochránců památek ve východních Čechách. Chce upozorňovat na aktivity a práci lidí, spolků a místních samospráv, věnujících se, většinou nezištně a ve volném čase, péči o památky. Představuje jak jejich radosti, starosti a problémy, tak samotné objekty. Na projektu spolupracuje Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Josefově. Tento půlhodinový dokument, který zaznamenává úsilí a výsledky práce spolku Přátelé Markvarticka, vznikl v roce 2023, scénář připravil Rudolf Khol a režíroval ho Jiří Bednář.
Pojďme objevovat a oslavovat místní umělecké bohatství! Vystoupí hudebníci z naší Základní umělecké školy pod vedením pana učitele Jana Rýznara. Studio Šrámkova domu naváže na jarmareční atmosféru a po deseti letech opráší komediální taškařici Trumf v původním nastudování i obsazení – zážitek to bude vskutku exkluzivní, neboť většina členů od posledního uvedení tak nějak vyrostla…
Barva slov
Něha střepů, bolest pohlazení, hněvivá radost. Šanson-kabaretní pásmo Devět věder pohádek vyzbrojené melancholicky energickou muzikou, dech-jímající poezií a silnými hlasy. Zahrají Zoe Perrenoud na akordeon, Vašek Tichý na kontrabas a Václav Pitule na bicí. O rytmus, perkuse a zpěv se postará Filip Tejmar. Zpěvem a kytarou začaruje autorka textů Františka Novotná.
DJ Michal Bulíř z Mladé Boleslavi přiveze pár desek s moderní taneční hudbou k pohybu i poslechu, k limu i pivu! Vinylová tečka za festivalem.
-
mše08.30 – 09.30
-
Slavnostní zahájení festivalu10.00 – 11.00
-
úvodní kolečko recitační dílny11.00 – 12.00
-
Poetické odpoledne13.30 – 15.00
-
setkání dílen pro dospělé15.30 – 16.30
-
Od chaconny až po tango – fagot a cembalo, jak je neznátekoncert17.00 – 18.30
-
Studio Milčina domu: Milka an sich?divadlo19.30 – 20.30
-
HlasKontraBaskoncert21.30 – 22.30
-
prezence dětských dílen08.30 – 09.00
-
doc. PaedDr. Ladislava Lederbuchová, CSc. – Ve stínu normalizace: příběh sudetské pověsti Zdeňka Šmídapřednáška09.00 – 10.30
-
Petr Čichoňautorské čtení14.00 – 15.00
-
Poezie periferiescénické čtení15.00 – 16.00
-
Přehlížené a pomíjené v Shakespearových hráchbeseda16.00 – 17.30
-
Jiří Šlupka Svěrák – Šlo kopyto do světa a potkalo koněpro děti (5+)16.00 – 17.00
-
Divadelní spolek JEDL: Suzanne Renauddivadlo19.30 – 20.30
-
Poslední nakonec: Orlojdivadlo21.00 – 22.00
-
Krvavý románposlech22.00 – 23.00
-
Mgr. Michal Fránek, Ph.D. – Skryté dějiny pesimismu v české literatuře 19. stoletípřednáška09.00 – 10.30
-
O Milcevernisáž11.00 – 11.30
-
Návštěva u Šrámkůprohlídka11.30 – 12.30
-
první z repríz Autoteatra12.30 – 13.30
-
O Poezie periferieseminář o scénickém čtení13.30 – 14.30
-
Jan Škrobautorské čtení14.00 – 15.00
-
Ó strašlivý víre žití!poslech15.00 – 16.00
-
Hazárové – stigma jinakostibeseda16.00 – 17.30
-
Divadlo DIP: Je tu místo?pro děti (6+)16.00 – 17.00
-
Masopust: Přípravy na všechnodivadlo19.30 – 21.00
-
Němec Frank Weisse k českým poměrům aneb boj s češtinouscénické čtení21.30 – 22.30
-
FAMU Fourfilmová projekce23.00 – 00.00
-
Mgr. Jan Bílek, Ph.D. – Vítané místo ve stínu: prostor pro Čapkovy pátečníkypřednáška09.00 – 10.30
-
Jan Bílek, Jarmila Schreiberová – Pátečníci na fotografiích Karla Čapkaprezentace knihy10.30 – 11.00
-
O Němec Frank Weisse k českým poměrům aneb boj s češtinouseminář o scénickém čtení13.30 – 14.30
-
Jiří Šimčíkautorské čtení14.00 – 15.00
-
Primula veris Revivalscénické čtení15.00 – 16.00
-
Minulostí Sobotkyvycházka od Šrámkova domu na Humprecht16.00 – 16.30
-
HorDa: Bába Bedlapro děti (6+)16.00 – 17.00
-
Krásný zámek… po generální rekonstrukciprohlídka16.30 – 18.00
-
Ven z izolaceseminář16.30 – 18.00
-
Šrámkova 11°sportovní akce17.00 – 19.00
-
nerostkoncert19.30 – 20.30
-
P/\stkoncert21.00 – 22.00
-
Pohřbeni zaživaposlech22.30 – 23.30
-
doc. PhDr. Miloslav Vondráček, Ph.D. – Ve stínu velkých slovních druhůpřednáška09.00 – 10.30
-
O Primula veris Revivalseminář o scénickém čtení13.30 – 14.30
-
Eva Maria Rosaautorské čtení14.00 – 15.00
-
Lidojediposlech15.00 – 16.00
-
Horizonty v mlzebeseda16.00 – 17.30
-
Dora Kaprálová – Pan Nikdo a bílá tmapro děti (6+)16.00 – 17.00
-
Divadlo D21: Emil čili O Háchovidivadlo19.30 – 21.00
-
Býti stromem v tiché zemiscénické čtení22.00 – 23.00
-
Společnost mrtvých básníkůnokturno23.00 – 00.00
-
Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D. – Stíny slovanské divadelnostipřednáška09.00 – 10.30
-
O Býti stromem v tiché zemiseminář o scénickém čtení13.30 – 14.30
-
Tereza Šustkováautorské čtení14.00 – 15.00
-
⚠️ Před stínemdílenské odpoledne15.00 – 16.00
-
Studio Damúza: Honza Ptákpro děti (5+)15.00 – 16.00
-
Profese ve stínu?debata16.00 – 17.30
-
Do stínuvečer dílen19.30 – 21.30
-
Ve stínuvečer dílen22.00 – 23.00
programový leták ke stažení
Během festivalového týdne zde budou zveřejňovány případné drobné změny (přesuny lokací atd.). Zásadnější změny oproti obsahu programové brožury, letáku a plakátu budou označeny výstražným symbolem ⚠️.
pondělí 9.00, pro nemoc změna přednášející
pondělí 14.00, záměna pondělního a čtvrtečního autorského čtení a to pondělní bude v Městském divadle
pondělí 16.00, změna místa konání: J. Šlupka Svěrák bude v Městském divadle, beseda bude ve Šrámkově domě
pátek 15.00 Studio Damúza: Honza Pták, změna místa: bude odehráno na farní zahradě.