Tvůrčí a didaktické dílny LXVI. ročníku
Toto je přehled všech nabízených tvůrčích a didaktických dílen. Časové umístění dílen popisuje jejich možné kombinace při rezervaci.

Dílna uměleckého přednesu
Tradiční dílna zaměřená na interpretační práci s literárním textem vhodným k přednesu, jejímž výstupem má být přednesové vystoupení. Účastník dílny se pod vedením lektora vypořádá s dokončením výběru literárního textu k přednesové interpretaci (vhodná je poezie nebo próza, nikoliv monolog) a bude se v maximálně pětičlenné skupině nořit do sfér rozboru, výkladu, prokreslování představ, prožití, hledání interpretačního klíče, zkoušení, hlasových improvizací, pokusů, omylů, boje s pamětí, nových výkladů, dalšího zkoumání…

Od interpretace ke kritice
Tradičně se zaměříme na bedlivé čtení prozaických textů moderní a obzvláště polistopadové české literatury. Společná diskuse bude věnována loni vydanému českému překladu románu Nevědění Milana Kundery a následné kritické reflexi.

Dílna tvůrčího psaní
Hlavní téma bude stavba a smysl příběhu. Budeme si hrát s jazykem a dotkneme se i dramatu. Bohužel se nebudeme věnovat poezii, básníci přijdou zkrátka, poezie už se nám do programu nevejde.

Dílna pro rozvoj čtenářství se žáky ZŠ
Číst s prožitkem a přitom pečlivě? Můžou naše hodiny literární výchovy na 1. i 2. stupni ZŠ vycházet z toho, co se děje v mysli a srdci čtenáře při skutečném čtení? Zkusíme poznávat, čím je text vhodný pro výuku („didaktický potenciál textu“), jak najdeme pravé cíle k práci s textem (čtenářská gramotnost) a jak připravit hodinu, v níž není plevel a která žákovi přinese plody (plánování pozpátku).

Jak zažehnout u malých dětí vášeň ke čtení
Patříte mezi ty, pro které jsou knihy a čtení důležité, a chtěli byste pro to nadchnout i děti kolem vás? V dílně si společně ukážeme, jaké tři věci nejvíce ovlivňují to, jestli se nám to podaří. Zaměříme se na děti ve věku od 2 do 7 let. Z dílny si odnesete nejen praktické tipy, jak u dětí lásku ke čtení zažehnout, ale i inspiraci, jaké knihy s dětmi číst nebo jim doporučit. A to ať jde o děti ve vaší rodině, ale i v knihovně, školce, příp. škole.

Město jako partitura – tvůrčí dílna čtení a interpretování místa
A někdy se mi jen tak chce jít ulicemi, procházet zákoutí, dotýkat se detailů, nahlížet do dveří pootevřených, číst si příběhy kroků a stínů otištěných na schodech, obrubnících, naslouchat veršům otištěným do staré dlažby z kočičích hlav. Jindy se stačí za příběhy protáhnout zdivočelou stepí dávných skladišť, dílen, číst. Město je obraz, město je partitura, stačí se jen naladit, nakročit, obejmout, pohladit. Zvu své seminaristy k objevování místa prostřednictvím drobných performativních akcí. Zkusíme rozeznít skryté hladiny Šrámkovy Sobotky.

Divadelní adaptace (ne)dramatického textu
Provedeme účastníky zákulisím i úskalími divadelní adaptace či dramatizace prozaického i poetického textu. Dílna se bude skládat z teoretické části (s konkrétními ukázkami z divadelní praxe) a z části tvůrčí, kdy si společně vyzkoušíme adaptovat vybraný text pro divadlo. Účastníci si budou moci text sami vybrat z několika variant, což jim umožní také vhled do dramaturgické práce a uvažování.

Dílna rozhlasové tvorby
Dílna se účastníkům pokusí přiblížit proces tvorby rozhlasové hry, od vzniku textu přes samotné nahrávání až k postprodukčním pracem (střih, ozvučení, hudba) a výslednému tvaru. Dotkneme se dramaturgické, režijní a snad i herecké práce, vyzkoušíme si práci se zvukem, hlasem, hudbou i reálnými prostředími.

Hra s místy v improvizacích a jevištních imaginacích
Dramatický obraz místa s sebou nese základ situace i příběhu. V dílně budeme zkoušet a zakoušet MÍSTO pomocí jevištních imaginací, improvizací a tvorby. V představách uvnitř dramatických her „ztělesňujeme“ prostor jako jeden z prvních směrů naší vizualizace.

Hlasová dílna
Účastníci dílny budou mít možnost zakusit počátky práce na technice mluveného projevu vedoucího ke kultivovanému hlasu. Budou pracovat s hlasem pomocí vyjadřovaných emocí, prostřednictvím písní, říkadel a básní a postupně se dostanou ke stupňovanému rytmickému členění řeči, správnému dýchání, držení a postoji těla, pružnému hlasovému začátku a přizpůsobení hlasu prostoru.

Osvědčená cvičení tvůrčího psaní
Poznejte metody, které můžete okamžitě využít ve svých hodinách, a děti budou nadšené. Pojďme společně prozkoumat osvědčená cvičení tvůrčího psaní, kterými prošlo již několik tisíc studentů. Jejich zaměření je nejen na rozvoj vyprávěcích dovedností, ale samozřejmě se dotýkají i sebepoznání a prozkoumávání vlastní tvořivosti.

Genius loci jako cesta ke čtenáři
Prostor. Jedna ze základních kategorií určujících literární text. Ale jak si s ním poradit ve školní třídě? Dílna nás provede několika ukázkami z prózy i poezie, na kterých si ukážeme, jak můžeme pracovat s prostorem při hodinách literární výchovy, zapojíme i tvůrčí psaní a zamyslíme se nad tím, jak lze při práci se školní třídou využít fenomén procházky.

Online kvízy ve výuce
Hravé kvízové aplikace mě během distanční výuky češtiny zachránily před vyhořením, a tak jsem na ně nezanevřela a používám je dál. Zkouším jejich didaktický potenciál (o tom si budeme povídat) a stále vytvářím nové kvízy. Zaměříme se jednak na technickou stránku, jednak na obsahovou (jak položit otázku, na co se ptát).

Dílna sborového zpěvu
Hudební setkávání se zdravou ambicí s repertoárem sestaveným z lidové poezie, v němž se objevují sbory, voicebandy i sóla. Tradičně nevynecháme také jazzové, rockové i spirituálové písně.

Učitelská dílna
Dílna vycházející z tradice sólového i kolektivního přednesu. Zabývá se interpretací poetických i prozaických textů. Je určena zejména pro učitele, ale je otevřena i dalším zájemcům.

Fantastické psaní – dílna na zkrocení draků, ufonů a duchů
(pro děti od 9 do 15 let)
Společně se rozepíšeme na žánrech, které mladé čtenáře baví. Ať už je to fantasy plné draků, magických předmětů a vrtošivých bohů nebo sci-fi, ve kterých se létá vesmírnými loděmi, cestuje časem a vyjednává s roboty. Nezapomeneme ani na příběhy strašidelné, takže pisatele čeká sestup do temných zákoutí lidské duše nebo aspoň do sklepa.

Hudební píDílna a řáDílna II
(pro děti od 10 do 15 let)
Berme to tak, že píseň je jako rostlina. Pak je ovšem třeba najít místo, kam ji zasadit!

Začarovaná zahrada
(dílna pro děti od 6 do 12 let)
Téma dílny vychází z Trnkovy Zahrady a zároveň z motta letošního festivalu – genius loci. Budeme objevovat zajímavá místa, ať už venku, nebo vevnitř, vymýšlet si, co by se právě zde mohlo odehrávat, kdo by tu mohl žít.

Dramatická dílna: Hledání divadelných sítí s pavoukem Čendou
(pro děti od 3 do 6 let)
V naší dramatické dílně se necháme inspirovat pohádkou od P. Čecha – Dobrodružství pavouka Čendy. Zjistíme jaké tajemství ukrývá starý dům a proč je důležité mít kukačkové hodiny. Přes společné objevování prostoru, hry a tvoření postupně dospějeme k představení aneb podíváme se na svět očima jednoho malého pavoučka ukrytého třeba i pod naší postelí.

Odpolední procházky pro děti
(od 3 do 10 let)
Procházky jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku. Budou společně s lektorkami objevovat zákoutí Sobotky a mít možnost si zahrát hru, vytvořit drobné výtvarné dílo či společně zažít nové dobrodružství.

Genius loci a dílna německého překladu
Překladatelská dílna bude zaměřena na intenzivní práci s německy psanými texty, jejichž tématem je genius loci, ať už v podobě velkoměsta, džungle, pouště, zastrčeného kouta v Sudetech stejně jako kavárny uprostřed maloměsta.

Dílna spříznění překladem z angličtiny
Překlad nejsou žádné čáry, a tak skrze ducha – nejen, ale hlavně genia loci – literárních děl od (moderní) klasiky po post(post)modernu společným úsilím objevujme jeho kouzla napříč styly i žánry od povídky přes písňový text až po komiks, abychom mohli s radostí pokračovat samostatně, ať se nám překládání stane koníčkem, nebo každodenním chlebem.

Prostorotvorba pro nejmenší – dětská výtvarně-hudební dílna
(pro děti od 3 do 6 let)
Pojďme se spolu podívat na rozmanité formy prostoru u nás i v cizině. Budeme si povídat o tom, co musí mít správný dům, aby se nám v něm dobře bydlelo a o tom, proč se někdy můžeme v lese cítit jako doma.